- A jelentésben szereplő megállapítások döntő része a korábbi városvezetés idejére datálható
- Egy 2006-os szerződésnél nagyon komoly összeférhetetlenséget állapítottak meg
- A jelenlegi városvezetés rengeteg pénz tudott visszaszerezni
- Rejtély, Demszkyék hol és mikor döntöttek a metrószerződésekről
A főpolgármester kedden a Lánchíd Rádió reggeli műsorában kiemelte: egyetlen egy kivétellel valamennyi megállapítás a 2010. évi választást jelentősen megelőző időpontokat érinti. A legsúlyosabbak, így az Alstom-szerződések ügye is még a 2006. évi választások előtt születtek meg – mondta.
„Nem nagyon hiszem, hogy van miről beszélni” – fogalmazott a főpolgármester, rámutatva arra, hogy az egyetlen 2010 utáni észrevétel az OLAF részéről „pusztán” az ellenőrző mérnök cseréjére vonatkozik.
Az ellenőrző mérnökkel a szerződést 2006 júniusától kötötték meg határozott időre 2012-ig.
Azt írja erről az OLAF, hogy a mérnök szerepét egy olyan vállalat töltötte be, amely komoly összeférhetetlenségben állt több kivitelezési alvállalkozóval is, és szabálytalan kifizetéseket eszközölt.
Sikerdíj
Medgyessy Péter utóbb elismerte, hogy üzletelt az Alstommal, de szerinte a dologban nem lehet semmi kivetnivalót találni. Másként vélekedett erről az Egyesült Királyság Jelentős Csalások Elleni Hivatala, amely szerint az Alstom brit leányvállalata nagy összegű, munkavégzéssel nem ellentételezett tanácsadói szerződéseket kötött üzletszerzési célországaiban, így Magyarországon is. A hivatal szerint a szóban forgó megállapodásokkal vélhetően korrupciót lepleztek.
Mint Tarlós István kifejtette, a mérnököt le akarták cserélni, ezért 2010 után kétszer is kiírtak közbeszerzést, de ezeket megtámadták feltehetően időhúzás céljából.
A mérnök „in-house” beszerzése 2012 decemberében történt meg, amikor is a BKK Közutat – kormányzati hozzájárulással – megbízták az ellenőrzi tevékenységgel.
Közölte, ezzel kapcsolatban az OLAF a közbeszerzési eljárás elmaradását helytelenítette, de egyúttal megállapította, hogy a mérnökcserével megszüntettek egy súlyos szabálytalanságot.
Tarlós István hangsúlyozta azt is, hogy a jelenlegi városvezetés rengeteg pénzt visszaszerzett a 4-es metró beruházáshoz kapcsolódó „borzalmas szerződések újratárgyalásával”. Emlékeztetett arra is, hogy 2011 januárban feljelentést tettek.
Demszky 180 fokos fordulatot vett
Tarlós István szólt arról is, hogy Demszky Gábor volt szabad demokrata főpolgármester idején a főváros vezetése egy metrószerződést sem vitt be a Fővárosi Közgyűlés elé. Nem tudni kik és hol döntöttek – jegyezte meg.
Tarlós István furcsának nevezte, hogy Demszky Gábor anélkül, hogy meggyanúsítanák, ügyvédet fogad és hirtelen kijelentik, hogy semmihez nincs köze.
Az a furcsa, hogy pont az ellenkezője hangzik el, mint korábban, azaz, hogy Demszky Gábornak van a legtöbb köze a 4-es metróhoz, és most az OLAF-jelentéssel 180 fokot fordult a dolog.
A főpolgármester, megjegyezte: a fentiekkel semmi olyat nem akar állítani, hogy Demszky Gábort „konkrétan és biztosan jogi felelősség terhelné, de ez a magatartás furcsának tartható”.
„Ideje lenne nem a különböző véleményekről, fantazmagóriákról beszélni, hanem megnézni a jelentést” – fogalmazott Tarlós István annak kapcsán, hogy a kormány nyilvánosságra hozta az OLAF-jelentést.
A főpolgármester hangsúlyozta: a lényeg az, hogy a jelentés megjelent és hogy abban mi áll.
Minden idők legkorruptabb beruházása a 4-es metró
Nyilvános az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) 4-es metróról szóló, 104 oldalas, angol nyelvű jelentése. A dokumentum egyértelműen bizonyítja a baloldali kormányok és a 2010 előtti budapesti városvezetők felelősségét a magyar uniós tagság legnagyobb korrupciós botrányában. Medgyessy Péter volt szocialista miniszterelnök ismét címlapra került – ezúttal az OLAF-jelentésére.