Az e-kereskedelem teljes kiskereskedelmen belüli részesedése a két számjegyű éves növekedési ütem ellenére még mindig nem érte el a 10 százalékot Európában. Mégis egyre több iparág és termék számára válik megkerülhetetlen szereplővé: a kezdetben népszerű könyvek mellett immár műszaki cikkek, élelmiszerek, ruházati vagy éppen drogériatermékek esetén mindennapos az online rendelés. A legjelentősebb változás azonban a csomagkézbesítő vállalkozásokat érinti – hívja fel a figyelmet legfrissebb tanulmányában a Roland Berger tanácsadó cég. – A magasabb szintű vevői elvárások (gyors kiszállítás, rugalmas hozzáférés, kedvező díjak) és a technológiai innovációk együttesen teljesen új csomagátvételi üzleti modellek és együttműködések elterjedéséhez vezetnek.
Kelet-Közép-Európában intenzív verseny indult a vásárlókért, amelyet alapvetően az e-kereskedelem nyugat-európait meghaladó, két számjegyű növekedési üteme váltott ki. Az átvevőhelyi csomagkézbesítés szegmensében számos piaci szereplő jelent meg az elmúlt években: országos postai szolgáltatók, globális csomagküldő vállalatok, kiskereskedelmi hálózatok, akár közvetlenül e-kereskedők vagy éppen innovatív start-upok vesznek részt a rendelések kiszállításában.
Az átvevőhelyi csomagkézbesítés piaca Magyarországon régiós összehasonlításban kifejezetten fejlett. Terjednek a csomagautomaták, amelyek forgalmas közlekedési helyszíneken folyamatos átvételi lehetőséget biztosítanak. A Roland Berger a magyarországi piac jelenlegi méretét 5 milliárd forintra becsüli. Ez az összeg mai értéken 2030-ig akár 18 milliárd forintra nőhet.
Ezzel párhuzamosan az Európai Bizottság július 25-én kiadott Fogyasztói körülmények 2017-es eredménytáblája szerint az e-kereskedelem nagyfokú térnyerése nem csupán növekvő fogyasztói tudatosságot, hanem kiemelt szabályozói figyelmet is maga után von. Mindez kiterjed az EU és a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságaira is, amelyek egyre komolyabb bírságokkal és további kezdeményezésekkel igyekeznek betartatni a szabályokat. Nagyvállalatoknál Magyarországon egyes kiemelt, minősített esetekben a bírság akár elérheti a 2 milliárd forintot is.
Bizonyított tény, hogy a fogyasztóvédelem területén az elmúlt évtizedben – hazai és európai szinten is – egyértelműen az elektronikus kereskedelem térnyerése okozta a legtöbb fejtörést a jogalkotóknak és sokszor a jogalkalmazó szerveknek is. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az e-kereskedelem hazai volumene 2010 óta évente átlagosan 38 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi szinthez képest, ami joggal irányítja a magyar hatóságok figyelmét is erre a területre.