Tovább drágultak a garázsok a fővárosban: már csak a külső pesti kerületekben lehet 2 millió forint alatt beállóhelyet szerezni, és bérléskor is legalább havi húszezer forintot kell fizetni – derül ki az Ingatlan.com lapunk kérésére összeállított adatsorából.
A február eleji budapesti kínálat alapján átlagosan 2,4 millió forintért lehet csak parkolóhelyhez jutni, ami két év alatt 20 százalékos drágulást jelent. A budai oldalon igen szűkös a kínálat, hiszen csak a II., a III. és a XI. kerületben található érdemi választék eladó beállóhelyekből. Mégsem ezekben a városrészekben, hanem a Belvároshoz közeli VII. kerületben a legdrágábbak, ahol átlagosan 3,5 millió forintért kínálják őket.
A pesti belső kerületek keresettségét mutatja, hogy a VII. kerületben egy év alatt felére csappant a kínálat, a VIII. kerületben pedig két év alatt csaknem megkétszereződtek az árak, a 2015-ben jellemző 1,7 millió forint helyett most már átlagosan 3 millióért lehet parkolóhelyet vásárolni. A garázsok ára egyedül a budai II. és III. kerületben csökkent, de előbbi városrészben még így is 3,3 millió, utóbbiban pedig 2,8 millió forint az átlagár. A legnagyobb áremelkedés Újbudán ment végbe, ahol a tavaly jellemző 1,6 millió forint helyett most 2,9 millióért lehet csak parkolót vásárolni.
Míg az eladó beállóhelyek kínálata éves összevetésben alig bővült, addig a kiadó garázsok száma harmadával nőtt tavalyhoz képest. Az átlagos bérleti díj havi 18 ezer forintról 20 ezer forintra nőtt, a nagyobb választékkal rendelkező városrészek közül egyedül Óbudán csökkent a havonta fizetendő összeg. A VI. kerületben kell a legtöbbet fizetni a bérlésért, havi átlagosan 28 ezer forintot. A szintén a Belvároshoz közeli VII. kerület 25 ezer forintos bérleti díjához hasonló összeget kell havonta fizetni a budai II. és XII. kerület beállóiért is.
A parkolóhelyzet a fővárosban egyre komolyabb probléma, és az új lakások nagyobb számú építésével még égetőbb kérdéssé válhat. Nem véletlen, hogy az Ingatlan.com év eleji felmérése szerint az új lakást vásárlók kétharmadának, míg a használt lakást vásárlók felének fontos a parkolási lehetőség megléte. – A lakásvásárlásnál is felértékelődik a parkolás mint választási szempont. Az új társasházak fejlesztőinek éppen ezért fontos szempont lehet a vevőkért folytatott versenyben, hogy milyen parkolási lehetőséget kínálnak a lakáshoz – magyarázta Balogh László, a hirdetési oldal vezető gazdasági szakértője.
Dubitz András, a több nagy parkolót üzemeltető Star Park holding vezérigazgatója szerint a fő probléma az, hogy a lakásfejlesztők nem érdekeltek a minél több parkolóhely építésében. Mint lapunknak korábban elmondta, az önkormányzatok előírják ugyan, hogy egy adott lakásszámú társasházhoz hány beállót kell létesíteni, de a fejlesztők bizonyos összeg megfizetésével számos parkoló kialakítása alól mentesülhetnek.
Jóllehet a megyei jogú városok többségében a fővároshoz képest kisebb gondot okoz a parkolás, ott is nagy értéknek számít egy-egy jó helyen lévő garázs. A nagyvárosokban 2016 januárjához képest 11 százalékkal drágultak a beállóhelyek, átlagosan 2,1 millió forintba kerülnek.
A legtöbbért, 2,9 millió forintért Kecskeméten lehet vásárolni. Ez a magas ár jelentős csökkenést jelent a tavalyi 3,8 millió forintos átlaghoz képest, feltehetően korábban nagyon túlárazottak voltak az ottani parkolóhelyek. A nagyobb kínálatú városok közül Szeged és Debrecen számít még kifejezetten drágának, Csongrád megye székhelyén átlagosan 2,4 millió, a cívisvárosban pedig 2,3 millió forint az átlagár.