Költségvetési csalás gyanúja miatt nyomozást indított a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Publimont Kft. és Mahir Cityposter Kft. ügyletei miatt – értesült a Magyar Idők. Úgy tudjuk, a közérdekű bejelentés nyomán megkezdett eljárás összefüggésben van a Jobbik plakátkampányával.
A hatóság gyanúja szerint az említett két cég megtéveszthette a NAV-ot azzal, hogy lényegesen kevesebb hirdetési felületet vallott be annál, mint amennyit valójában a Jobbik rendelkezésére bocsátottak.
Ha ez tényleg így történt, nyilvánvaló, hogy a szolgáltatás értéke, költsége, valamint a Jobbiknak nyújtott kedvezmény is lényegesen nagyobb az eddig közölt adatoknál, és a volt APEH-elnök két cége az adóbevallási vagy adófizetési kötelezettségének csak részben tett eleget, azaz költségvetési csalást követhetett el.
A hatályos jogszabályok alapján a szóban forgó bűncselekmény alapesetben két évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető, ám minősített esetben a büntetési tétel elérheti a tíz évet.
Emlékezetes, a Jobbik április 1-jén indította el országos plakátkampányát.
A párt prominensei kezdettől fogva ellentmondásosan nyilatkoztak a kormányellenes akció részleteiről. Ami például a plakátok számát illeti, 2000 és 2500 darab között számos variáció hangzott el vagy jelent meg a sajtóban.
Vona Gábor, a Jobbik elnöke egyszer 2500-at, egy másik alkalommal 2468-at mondott. Szabó Gábor pártigazgató 2468 plakátról beszélt, akárcsak Mirkóczki Ádám szóvivő, de utóbbi azt is jelezte, hogy májusra kevesebb, csak 2340 körüli plakátot helyeztettek el a Mahir és a Publimont felületein. A Jobbik sajtóosztálya viszont durván lefelé kerekítette ezeket, amikor 2000-es számot adott meg egy közleményben.
A rendelkezésre álló adatok szerint azonban a fent említett mennyiségek nem felelnek meg a valóságnak, és a Jobbik plakátjainak száma mindkét hónapban mintegy ezerrel nagyobb lehet. A büntetőeljárás szempontjából ennek azért van különösen nagy jelentősége, mert a párt képviselői többször leszögezték, hogy a piaci szokásoknak megfelelő szerződést kötöttek Simicska cégeivel.
Jakab Péter, a Jobbik szóvivője is kiemelte egy nyilatkozatában, hogy nem azért esett a választásuk a Mahirre és a Publimontra, mert valamiféle kedvezményt kínáltak, hanem mert velük tudtak megállapodni.
Ha a Jobbik számaiból indulunk ki, és mondjuk 2300 plakáttal számolunk, akkor havonta megközelítőleg félmilliárd forintba kerülhetett a párt kampánya – a gyártási költségek, valamint a hirdetőoszlopokon elhelyezett és az úgynevezett citylight, vagyis a buszmegállókban kifüggesztett hirdetmények nélkül.
Ezeket a tételeket is figyelembe véve a kormányellenes akció havi költségigénye már 700-800 millió forintra kúszik fel, hiszen a 2300 óriáspakát legyártatása körülbelül 6,5 millió forint lehet, 250 citylight plakáté negyedmillió, 100 darab, oszlopon elhelyezhető hirdetményé pedig 2 millió.
Az utóbbiak esetében a hirdetési felület ára egy hónapra nagyjából 40, illetve 23-24 millió forint lehet. Mint említettük, a kampány a harmadik hónapjába lépett, ami azt jelenti, hogy a pártnak már legalább 2 milliárd forintjába került az akció. Kérdés azonban, hogy ezt miként tudták finanszírozni.
Lapunk több ízben is megkereste a párt sajtóosztályát, hogy a közérdekű adatigénylés lehetőségével élve megtudjuk, mennyibe került a kampány, és a Jobbik milyen forrásból finanszírozza azt. Kíváncsiak voltunk arra is, mely társaságoktól rendelték meg azt, és hogy cégenként mekkora összeget költenek hirdetésekre.
Hetek teltek el válasz nélkül, aztán április végén Schön Péter, a párt gazdasági igazgatója annyit közölt a Magyar Időkkel, hogy nem tudnak eleget tenni az általunk kezdeményezett közérdekű adatigénylésnek. Arra hivatkozott: a kért adatok nem közérdekűek.
Más médiumokkal sem volt azonban közlékenyebb a Jobbik. Jakab Péter annyit árult el, hogy az óriásplakátokat részben megtakarításból, részben folyószámlahitelből finanszírozták, konkrét összeget viszont a kampány végéig nem volt hajlandó elárulni.
A hírek szerint a Jobbik mindössze 150 millió forint hitelt vett fel, ami töredéke a kampány költségeinek.
Egyelőre esély sem látszik arra, hogy a közvélemény tisztán láthasson ebben a kérdésben, Mirkóczki Ádám az ATV Egyenes beszéd című műsorában ugyanis világossá tette: nem fogják nyilvánosságra hozni a megállapodás részleteit, mivel a szerződés ezt kifejezetten tiltja. Figyelemre méltó, hogy a jobbikos Szűcsné Major Ildikó a közelmúltban belengette: a mostani plakátkampány után is lesz folytatás.
A plakátok valós és a Jobbik által bevallott száma közötti lényeges eltérés, valamint a kampány finanszírozásának átláthatatlansága nemcsak a költségvetési csalás, hanem a tiltott kampány-, illetve pártfinanszírozás gyanúját is fölveti.
Kovács István a Mahir Cityposter Kft. vezetője a 444.hu-nak azt állította, semmilyen nyomozásról nem tud. Elmondta: a NAV tegnap jelezte, általános ellenőrzést tart majd a cégnél, amiről a jövő hét második felében fognak egyeztetni.