A színházrendezői eszközök segítségével egységes történetté formált egyfelvonásos ugyanarra a kérdésre kereste a választ, mint a pár nappal korábbi, Hegymegi Máté rendezte Egyenes labirintus: mi születik líra és cirkusz találkozásából?
A két rendező két oldalról közelített. Hegymegi Máté egy klasszikus verseket megidéző Yonderboi-remixet vett alapul, és az elhangzó szövegek hangterébe illesztette bele az artisták produkcióit.
Fekete Péter viszont a cirkuszi számok líraiságából indult ki. Az újcirkusz nem elhanyagolható hatása, hogy már egy-egy zsánerszám is történetté bővül, a cirkuszi elemeket önmagába olvasztó tánc koreográfiája lesz, az artisták technikai tudása mellé pedig felzárkózik színészi tehetségük, színpadi jelenlétük, mozgás- és tánctudásuk, személyiségük és kisugárzásuk. Fekete ezt vette alapul, valamint azt, hogy a világ különböző pontjain bemutatott és játszott számok egymás mellé rakva egységes egésszé állnak össze.
A darab elején a manézs tele van rekvizitekkel: két oldalán embermagas tükrök, középen egy égig érő grádics, előtte egy zongorista és egy hegedűs. Fehér fürdőköpenyben alakok jelennek meg két oldalról, balról lányok és nők, jobbról fiúk és férfiak, helyet foglalnak, két bohóc kezd incselkedni velük, rikító vörös hajuk szinte lángot fog a tiszta, szűzies, csupa fehér térben.
Szokatlan kezdés ez egy cirkuszi műsorban: ám amennyire egyszerű az ötlet, annyira túl is mutat cirkuszi önmagán. És működik: színházi szempontból. Ha nem két szám között történik a ki- és berendezés, akkor nincs „holtidő”, nem kell találni se konferansziét, se átvezető képeket, az átállások rövidek, semmi nem tereli el a figyelmet a jelenetekből kibontakozó drámaiságról.
A fellépők nem saját magukat játsszák, hanem összjátékuk képez olyan dallamvilágot, amelyben az érzelmek, hangulatok és történetfoszlányok úgy állnak össze, hogy egy pillanatig sem érezzük annak kényszerét, hogy klasszikus, színházban edződött elvárásaink szerint kérjünk számon bármit is.
A Lyrical Circusban minden lány és nő a Nőt játssza, minden fiú és férfi a Férfit. A darab sok színen és képen át így szól a legősibb emberi történetről: mit kezd a Férfi a Nővel és viszont. Hol szenvedélyesebb, hol intimebb, hol játékosabb, hol vadabb a találkozás. Úgy elmesélve, ahogy még talán soha nem láttuk. Ehhez a varázslathoz pedig a cirkusz kellett – mindenestül.
Díjazottak
A XII. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztivál Arany díját a kínai Chinese National Acrobatic Troupe és a mongol Nomuna-csoport nyerte el. Ezüst díjat Andrejs Fjodorov, a Duo Funcoholick és a Without Socks kapott. Bronzzal tüntették ki Ádám és Benjámin produkcióját, a Group Galleát, Sztaniszlav Viszockijt és a Duo Solyst.