Mint ismert, a június 9–18. között tartó Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT) idén több szempontból megújult: a fesztivál programjai három fő helyszínen – a Pécsi Nemzeti Színházban, a Zsolnay-negyedben és a Kodály Központban – zajlanak. találkozó három pilléren nyugszik: a POSZT bemutatja elnevezés alatt futó rész koncertek helyszínéül szolgál, sokszínű színpadi programok vonulnak fel a POSZT-fesztiválon, mindennek gerince pedig a verseny, vagyis az ország első számú színházi seregszemléje, amely az idén tizenhat legjobbnak ítélt darabot hozza el a közönségnek.
A negyedik nap után Szűcs Gábor fesztiváligazgató egy háttérbeszélgetésen elmondta, a bérletekből és jegyekből származó bevételek húsz százalékkal meghaladták a korábbi POSZT-ok összbevételét, ami biztató jel a fesztivál további fejlesztésére nézve. Szabó Gábor a sajtó képviselőivel megosztotta a Zsolnayba-részbe átszervezett fesztivál eddigi tapasztalatait is; megállapította, hogy nem válik be az az elképzelés, hogy a színész és a rendezők az előadás végeztével a Zsolnayban folytassák a kikapcsolódást, az alkotók továbbra is a színház környezetét, Pécs belvárosát használják az esti találkozások helyszínéül.
„Azt is látjuk, hogy a pécsi közönség nagyon árérzékeny publikum, egy-kétezer kultúrafogyasztó, fizetőképes látogató nem képes eltartani a fesztivált. Emellett két nagyon közeli rendezvény, a Fishing on Orfű és a pécsi tradicionális Sétatér fesztivál nagymértékben gyengíti a könnyűzenei programjainkat, egymással versengünk, ami nem jó” – fogalmazott.
Ennek tudható be, hogy míg a színházi programok nyolcvan százaléka telt házas a negyedben, a könnyűzenei koncertek gyér látogatottságúak. A Kodály Központban a Kiscsillag Semmi konferencia című előadására és a Páratlan párosra minden jegy elkelt, a Don Pasquale opera-előadásra és a Mágikus operettre már kevesen voltak kíváncsiak.
A pécsiek észrevételeit a Dunántúli Napló munkatársa közvetítette, eszerint a helybeliek csak akkor fogják a POSZT-ot magukénak érezni, ha a Sétatér fesztivál ismét része lesz a találkozónak, illetve azt is szeretnék, hogy ez alatt a tíz nap alatt a város a színházról szóljon, vagyis mindenütt a belvárosban – mint korábban – a POSZT kísérőrendezvényei legyenek.
Már hagyomány a fesztivál életében a szakmai beszélgetés, amelyet minden versenyelőadás bemutatása utáni napon délelőtt tartanak meg az alkotókkal és kritikusok bevonásával. Mostantól a közönség kérdezi az alkotókat, az autentikus kritikusi hang elmarad, s bár a program telt házas, mégis inkább közönségtalálkozóra emlékeztet, mint szakmai beszélgetésre, ami sokakban hiányérzetet kelt.
A Zsolnay-negyedből a Pécsi Nemzeti Színház alagsori termébe helyezték át a diskurzust, mert úgy látták, a versenyprogramhoz kapcsolódó vitának ott a helye.
Szűcs Gábor arról beszélt, hogy 2017 még az átmenet évének minősül, hiszen teljes struktúrájában – beleértve e válogatás metódusát – csak 2018-ra változhat meg a POSZT. „Felmerült az is, hogy jó volna megvárni a vizsgaidőszak végét a POSZT-tal, de a színházi évadtól sem szeretnénk annyira eltávolodni. Fontos szempont a fesztivál kapcsán a pécsi közönség megtartása, illetve szélesebb közönség megszólítása.”