A magyar élelmiszer megítélése minden szempontból kiváló, mégis tudatosan csupán a magyarok alig egyharmada keresi a hazai termékeket az üzletek polcain – derül ki a Médiaunió Alapítvány legfrissebb vásárlói kutatásából.
„A hazai minden előtt!” elnevezésű társadalmi célú kampányban az alapítvány megbízásából az Ipsos a magyar élelmiszerek vásárlásával kapcsolatos attitűdök és szokások megismerése céljából készített tanulmányt.
Ebből kiderül: általános vélekedés, hogy a magyar élelmiszerek ízletesek, régi időkre nyúló hagyománnyal bírnak, jó minőségűek és az eredetük megbízható. A jó ár-érték arány tekintetében jobban megoszlanak a vélemények, de még így is a magyarok négyötödének ez az álláspontja. Azonban a vásárlások során más látszik: ugyan a fogyasztók 95 százaléka azt állította a kutatásban, hogy szívesen vesz magyar élelmiszert, a gyakorlatban csupán egyharmaduk törekszik arra, hogy minél több hazai terméket vásároljon. Ez elsősorban a magas státusú fogyasztókra jellemző.
Ebben nem meglepő módon még mindig az ár a döntő a választáskor, ami a kelet-magyarországi községekben élő vásárlók között jellemző leginkább. A budapestieknek a legkevésbé fontos, mennyibe kerül az adott élelmiszer; ha hazai, az országos átlaghoz képest a fővárosban költenek a legtöbbet magyar árura. A minőség a válaszadók több mint a felének fontos. Az is kiderült, hogy a többség két hasonló termék közül a magyart részesíti előnyben, amennyiben tisztában van az élelmiszer eredetével.
A vásárlók jelentős része magyar zöldséget és gyümölcsöt vásárol, de hasonlóan magas arányban választanak hazai húst és felvágottat, valamint tejterméket és tojást. Kisebb mértékben, de van kereslet az olyan hazai szárazáruk iránt is, mint a liszt, a cukor, a tészta, emellett pedig a magyarok harmada üdítő, ásványvíz, fűszerek, margarin, olaj, zsír, illetve lekvár és méz vásárlásakor keresi a magyar termékeket.
A kifejezetten pozitív megítélés ellenére kevesen vásárolnak tudatosan magyar élelmiszert, ezért is választotta a Médiaunió idei kampányának céljául a hazai termékek felismeréséről és a választás fontosságáról szóló tájékoztatást.