Az NMHH emellett kötelezte a szolgáltatót a jogsértő magatartás megszüntetésére, vagyis arra, hogy a telefon-, a kábeltelevízió-, az IPTV- és az internetes szolgáltatásainál februárban egyoldalúan megemelt díjait állítsa vissza a korábbi mértékre. A szolgáltató a telefonálás percdíjait is drágította.
A hatóság közleményében emlékeztetett arra, hogy az elektronikus hírközlési szolgáltatások díjai bár szabadárasak, a már megkötött szerződések egyoldalú módosítását a jogszabályok csak szűk körben teszik lehetővé. Ez azért történik így, mert az előfizetők a szerződéskötéskor arra számítanak, hogy annak feltételei mindkét félre egyenlően kötelezők.
Az Invitel az áremelés indokaként szabálytalanul hivatkozott – többek között – arra, hogy nőtt a hálózatfejlesztéshez szükséges áramszolgáltatói oszlopsor bérleti díja. Az infrastrukturális beruházások költségei ugyanis a szolgáltató saját üzletpolitikai döntéseinek körébe tartoznak, és nem alapozhatják meg az egyoldalú szerződésmódosítást.
Az internetáfa-csökkentés körüli hírközlési szabályok betartását a húsz legnagyobb szolgáltatónál közvetlenül is ellenőrizte az NMHH, és tizennyolcnál nem talált jogsértést. A Telenort azonban május 23-i határozatában felszólította a megfelelő ügyfél-tájékoztatásra, mivel a szolgáltató a honlapján nem tüntette fel a lakossági díjcsomagok nettó havi díjait, illetve nem informálta előfizetőit a kétoldalú szerződésmódosítás lehetőségéről bizonyos internet-szolgáltatásoknál.
Az NMHH a Jurop Telekomnál is jogsértő gyakorlatot tárt fel: a szolgáltató harmincegy nap késéssel jelentette meg az áfaváltozás miatt módosított általános szerződési feltételeket. A cég azonban az eljárás megindítása után, idén májusban megszűnt, ezért a hatóság június 6-án okafogyottság miatt megszüntette az eljárást.
Jogszerűnek tartja az Invitel Távközlési Zrt. a határozatlan idejű előfizetéssel rendelkező ügyfelek februári szerződésmódosítását, ezért nem értenek
egyet az NMHH nem jogerős elmarasztaló határozatával, és élnek a jogorvoslat lehetőségével az elmarasztalás ellen – reagált közleményben a cég a hírközlési hatóság döntésére. Az Invitel közölte: a januári áfacsökkentésből származó előnyt átadták az ügyfeleknek.
A jövő évtől élő, 18-ról 5 százalékra csökkenő internetáfakulccsal kapcsolatos szabályok majdani betartását is fokozott figyelemmel vizsgálja majd az NMHH.