Az adófizető polgárok idén is több megoldás közül választhattak, amikor arról kellett dönteniük, miként tudják le az adóbevallás jelentette nyűgöt. A lehetőségek között szerepelt ezúttal is, hogy a munkáltató átvállalhatta az adminisztrációt az alkalmazottaktól. Akiknek viszont a kenyéradó nem ajánlotta fel segítségét ez ügyben, azok a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt (NAV) kereshették meg, mégpedig két formában.
Február elsejéig használhatták a magánszemélyek azt a legújabb módszert, amely révén egyetlen × berajzolásával eleget tehetett bárki adóügyi kötelezettségének. – Ezzel a lehetőséggel 220 ezer ember élt – tudtuk meg a NAV adószakmai teendőiért felelős helyettes államtitkártól. – Az adóbevallók öt százaléka tehát a jelenlegi legegyszerűbb megoldást választotta – jegyezte meg Tamásné Czinege Csilla. Nem nevezhető persze megterhelőnek a másik olyan módozat sem, amellyel az adófizetők a hatóságra testálhatták a rubrikák kitöltését.
Ezt a szisztémát évek óta ismerhetik a polgárok: a szükséges kérvényt február közepéig lehetett beadni, a hivatal ezután elkészíti a nyomtatványt, amit április végéig megküld az érintettnek. Ha az iraton az adófizető hibát talál, a pontatlan adatok helyett felírja a megfelelőket, s május 20-ig visszaküldi a NAV-nak. Ha viszont minden rendben van, a bevallással nincs semmi más teendő. – Ilyen formán nagyjából háromszázezer ember bízta meg a NAV-ot a bevallás elkészítésével – mondta a helyettes államtitkár, majd hozzátette: a kész dokumentumok kézbesítése hétfőn veszi kezdetét.
– Mindez azt is jelenti – összegzett a nemzetgazdasági tárca szakembere –, hogy idén több mint félmillió ember helyett dolgozhat az adóhivatal. – A korábbi években még csak hasonlóra sem volt példa – mutatott rá Tamásné Czinege Csilla. Kilenc magánszemélyből tehát átlagosan egynek alig akadt dolga az adóbevallással.
Megkérdeztük azt is, miképpen állítja elő a szervezet az érintett több százezer személy adóbevallását? – A nyomtatványokat informatikai programokkal készíti el a NAV, a folyamat a lehető legtöbb ponton automatizált – hangzott a válasz. – A számítógépes háttér tökéletesítése azért is fontos – fűzte hozzá a helyettes államtitkár –, mert a következőkben az adóhivatal minden adminisztrációt átvesz a polgároktól. – A hatóság komoly fejlesztéseken dolgozik – mondta Tamásné Czinege Csilla, majd rögzítette: a cél az, hogy 2017-től minden magánszemély adóbevallását el tudja készíteni a szervezet.