Az online vásárlás egyre népszerűbb hazánkban, a terület 18 százalékos növekedése jóval meghaladja a hagyományos kiskereskedelem bővülési ütemét. A gyors fejlődés miatt a logisztikai folyamatok lekövetése is egyre nagyobb kihívást jelent, miközben az ünnepi szezon még csak most fog elkezdődni, ezt a helyzetet súlyosbítja a nem elégséges létszám a cégeknél. A futárcégek éves csomagszámuk 30-40 százalékát a karácsonyt megelőző 2-3 hónapban kézbesítik.
Ezt az időszakot az elmúlt három évben tovább szűkítette az e-kereskedők által hazánkban is elterjesztett black friday (fekete péntek). Az ünnepi szezont indító, november végi péntek reklámozása tavaly már olyan méreteket öltött, hogy vásárlók tömegei tartották vissza októberi, novemberi költéseiket az elcsíphető akciós ajánlatok reményében. Az így koncentrálódó keresletet sem a kereskedők, sem a logisztikai cégek nem tudták megfelelő tempóban lekövetni, így szinte mindenhol csúszások, torlódások voltak a kézbesítésben.
A munkaerőhiány jellemzően két területet érint: raktári munkást és futárt is nehéz találni, ráadásul az elmúlt hónapokban a munkaerő minősége is sokat romlott.
Az alkalmazottak megtartását nehezíti, hogy a hazai tulajdonban lévő futárcégek többségének korlátozottak a béremelési lehetőségei. Az elmúlt években ugyanis az erős verseny miatt csökkentek vagy legalábbis „befagytak” az internetes vásárlás kézbesítési díjai, a megszokott, jól bejáratott díjaknál a kereskedők és a vevők nagy átlaga nem hajlandó, vagy nem tud többet fizetni.
A munkaerőhiányra és az ebből következő problémákra a megoldást a szemléletváltás jelentené – olvasható a riportban. Azaz a vásárlóknak is el kell fogadniuk, hogy a magasabb szintű szolgáltatásért adott esetben többet kell fizetni. A boltok oldaláról meg kell jelennie az őszinte kommunikációnak, hiszen ha olyat ígérnek a vásárlónak, amit akár saját hibájuk, akár a futárcégek nehézségei miatt nem lehet teljesíteni, akkor végső soron magukat és a vevőiket is becsapják.