Arthur C. Clarke 1964 és 1968 között vetette papírra a történetet, Stanley Kublick 1968-ban forgatott belőle filmet. Az egyik főhőse, a HAL 9000 típusú szuperszámítógép a mesterséges intelligencia (MI) tipikus példája, azzal együtt, hogy egy programozási hiba rafinált gyilkossá tette. Amit a szerzőpáros fél évszázada megálmodott, ma kezd valósággá válni – igaz, apró, botladozó lépésekkel, elvégre a tudományos élet nem kalandregény. Csak most kezdjük látni, hogy a mesterséges intelligencia valóban jelen van a technológiában, már megfigyelhetjük a cégekre, a munkánkra, munkafolyamatainkra és a szoftverekre gyakorolt hatását – s egyben biztosak lehetünk: befolyása folyamatosan nő és egyre mélyebbre hatol.
Egészen a legutóbbi időkig a fejlett MI-funkcionalitás elképesztően drágának számított a korlátozott és fejletlen felhasználási lehetőségek miatt. Az algoritmusok kialakítása nagyon speciális erőforrást igényelt, ami a szoftvergyártók nagy részének nem volt elérhető. Ezenkívül az új és összetett algoritmusok miatt szükség volt nagy mennyiségű adat tárolására, illetve a mintafelismerés miatt nagy méretű processzorokra is. A UNIT4 szoftverfejlesztő cég szakértői szerint mára ez már megváltozott. Sokkal többet fogunk találkozni a mesterséges intelligenciával a közeljövőben, így például a jelenlegi vállalatirányítási szoftverek is egyre inkább rendelkeznek majd MI-képességekkel. Manapság minden fő felhőszolgáltató biztosít platformot és infra-
struktúrát, amelyek segítik a számítástechnikai kapacitásbeli és adattárolási gondok kiküszöbölését, emellett az árak is jelentősen csökkennek. A jövőben tehát szélesebb körben is elterjedté válhat az öntanulási funkció, illetve a mesterséges intelligencia képessége. Végeredményben lehetőség nyílik a szoftvergyártók számára az egyre nagyobb adathalmazok feldolgozására képes, összetett algoritmusok létrehozására, amelyek használata már nem növeli meg radikálisan az ügyfeleik költségeit.
A most futó fejlesztések végeredménye a mesterséges intelligenciát használó vállalatirányítási rendszer létrejötte. Az egyesített algoritmusok fejlettebb megoldások létrehozására képesek. Az üzleti logikák és a mesterséges intelligencia egyesülése olyan teljesen új rendszerek létrejöttének kedvez, amelyek képesek a történeti adatok alapján hozott döntésekre. Az adatgyűjtés is egyre átláthatóbb, automatikus és alkalmazkodó. A digitális és személyi asszisztensek hamarosan csökkenteni fogják a jelenlegi manuális felhasználói felületek jelentőségét, mivel a számítógépek egyre inkább proaktív módon fogják támogatni a döntéshozatalt. Vegyünk például egy nemrégiben elkészült, Wanda névre keresztelt digitális asszisztenst, amelynek funkciói egyesítik az intelligens és önjáró megoldásokat.
Ezek révén az alkalmazottak megszabadulhatnak a különböző vállalati szoftverekkel való fárasztó interakcióktól, és arra összpontosíthatnak, ami a leginkább fontos: kiszolgálni az ügyfeleket. A digitális asszisztens – a felhasználók viselkedési sémáinak megértéséhez használt „viselkedésfelismerő” módszert és a több forrásból nyert adatokat kombinálva – képes egyedül hasznos tevékenységeket, feladatokat elvégezni. Ilyenek például a számlák kockázati besorolás szerinti kategorizálása, költségjelentések és jelenléti ívek automatikus kitöltése a historikus adatok alapján, vagy akár kedvezményjavaslatok tétele a vevő kockázati besorolásai alapján.
De itt van egy másik példa is. A MasterCard és a Softbank Robotics Holdings Corporation együttműködése révén a világ első, emberi érzelmeket és testbeszédet is értelmezni tudó robotja, Pepper egy alkalmazás segítségével mostantól a digitális fizetéseket is kezeli majd. A Pizza Hut Asia lesz az első olyan kereskedő, amely bevezeti a szolgáltatást. Az üzletlánc most induló pilotjának célja, hogy Pepper robot 2016 végéig bekapcsolódhasson a rendelések felvételébe, és javítsa az ügyfélkiszolgálást az éttermekben. Az új alkalmazással a robot ügyfélszolgálati tevékenységet is el tud látni, miközben információt szolgáltat és értékesít.
Minden új technológia kiválthat negatív reakciókat, hiszen sokan ragaszkodnak a megszokott állapothoz. Rengeteg felhasználó érzi majd ezzel fenyegetve magát, a technológia mégis felülkerekedik, mert a vállalatok azon lesznek, hogy hatékonyabban dolgozzanak. Ugyanakkor jobb lesz az életminőségünk, biztonságosabb a munkakörnyezetünk, több a termékünk, jobbak a szolgáltatásaink, és további előnyök várhatók. Így lesz ez a mesterséges intelligenciával is.