A július végi 10 milliárdról 7,6 milliárdra apadt szeptemberig a Klik adósságállománya, amelyet azóta is tovább csökkentett a szervezet – tudta meg lapunk Czunyiné Bertalan Judit köznevelésért felelős államtitkártól, aki hozzáfűzte: folyamatosan zajlik az egyeztetés a Nemzetgazdasági Minisztériummal a szervezet jövő évi költségvetésének növeléséről. – A korábban beharangozott kincstári kártyákat a Magyar Államkincstár már elkészítette, az, hogy mikor kapják meg az iskolák, a költségvetési egyeztetés függvénye – közölte az államtitkár. Mint arról korábban is írtunk, az iskolaigazgatók egy bankkártyához hasonlóan működő elektronikus fizetési eszközt kapnak, amellyel az azonnal szükségessé váló, kisebb értékű eszközöket vásárolhatja meg az intézmény.
Szeptember elején megjelent az állami intézményfenntartó új szervezeti és működési szabályzata, amely átalakítja a korábbi struktúrát. A változtatások célja, hogy az intézmény hatékonyabban működjön, és a korábbinál gyorsabban szülessenek meg az iskolákat érintő döntések, azaz a szervezet feleljen meg a társadalmi és kormányzati elvárásoknak – fogalmazott Czunyiné Bertalan Judit. A kritikákra reagálva hozzátette: átláthatóvá váltak az intézmények, a feladatokat jobban meg lehet szervezni a Klik segítségével, mint 2013 előtt. A tankerületek és az iskolák között napi szintű, támogató jellegű a kapcsolat; a tankerületi munkatársakról az államtitkárságra érkező visszajelzések összességében nagyon pozitívak.
Az új felállás szerint az eddigi 19 megyeközponti tankerület mellett létrehozták a Budapesti Tankerületet, amely összefogja, koordinálja és irányítja a kerületekben zajló munkát. Az államtitkár szerint a főváros jellege indokolttá tette az új szervezeti egység kialakítását. A megyeközpontok lesznek a költségvetési keretgazdák, azaz a pénzügyi döntések közelebb kerülnek a köznevelési intézményekhez. A járási tankerületeknek ezentúl nem a központtól kell az iskolák működéshez szükséges összegeket elkérniük, hanem a megyétől. A főváros és a megyeközpontok között egyetlen különbség van: a gimnáziumok Budapesten a kerületeknél maradtak, míg vidéken a megyék irányítása alá kerültek. Czunyiné Bertalan Judit kiemelte, hogy 2016-tól minden iskolaigazgató pontosan tudni fogja, mekkora pénzügyi kerettel rendelkezik. Ezzel szeretnék megszüntetni a korábbi bizonytalanságot, egyben ösztönözni az iskolákat a költséghatékony működésre.
Az állami fenntartás legfőbb célja az volt, hogy az iskolák számára egységes támogatási rendszer jöjjön létre, amelyben minden diák egyenlő esélyekkel rendelkezik. A hazai iskolarendszer egyenlőtlenségeit a korábbi kormányoknak nem sikerült felszámolniuk. Az államtitkár elmondta, hogy a már többször idézett 2012-es OECD-jelentés alapján az oktatási szolgáltatásokhoz való hozzáférés tekintetében az egyes térségek és településtípusok között is jelentős különbségek voltak. Azáltal, hogy az állam az egész rendszerről naprakész információkkal rendelkezik, lehetőség van a szakos ellátottság javítására is, amely az elmúlt évtizedekben egyre nagyobb problémává vált elsősorban a természettudományos és a művészeti tantárgyak esetében. Az állami fenntartásnak köszönhetően jelentősen csökkent a szaktanárhiány a hátrányos helyzetű térségekben is. A pedagógus-utánpótlás biztosítása miatt jött létre a Klebelsberg képzési ösztöndíjprogram, amely egyre népszerűbb a hallgatók körében – tette hozzá Czunyiné Bertalan Judit. Azok vehetnek részt ebben, akik osztatlan pedagógusképzésre jelentkeznek.
A program 2015-ös kiírása szerint egy hallgató félévenként 125 és 375 ezer forint közötti ösztöndíjban részesül, amelyet félévente felülvizsgálnak. A pályázó az ösztöndíjért cserébe vállalja, hogy legalább a támogatás időtartamával megegyező ideig egy Klik által fenntartott iskolában fog tanítani. Ez a szerződés egyben garancia is arra, hogy a hallgató biztosan álláshoz jut a diploma megszerzése után. Az idén összesen 594 millió forintot fordít a kormány a programra.
Az osztatlan pedagógusképzés iránt is egyre nagyobb az érdeklődés – tudatta az államtitkár. Kérdésünkre kifejtette, hogy a korábbinál magasabb ponthatárnak és a pedagógus-bérrendezésnek köszönhetően nő a pálya presztízse, ezért egyre több tehetséges fiatal választja ezt a hivatást.
A Klik csak az egyik eleme a köznevelési rendszer megerősítésének, amely egységes irányító-fenntartó szerepének köszönhetően olyan lehetőségekhez juttatja a tanulókat, amelyekről az ország egyes részein korábban nem lehetett szó – fogalmazott Czunyiné Bertalan Judit. Az államtitkár példaként hozta fel a Magyar Diáksport Szövetséggel kötött megállapodást, illetve a több száz mentoráló intézmény létrejöttét. Kiemelte azt is, hogy legalább ennyire fontos az oktató-nevelő munka minőségének fejlesztése. Az idén megalakult pedagógiai oktatási központokon keresztül a szakmai szolgáltatások biztosítása az ország minden részén, vagy a szaktanácsadás is ezt a célt szolgálja.
Korszerűsítik az iskolák épületeit
A Környezet és energia operatív program keretében a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ összesen 2,7 milliárdot költ energiahatékonysági beruházásokra. A korszerűsítés Heves, Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Békés és Pest megyében 12 tankerületben 18 településen 21 intézményt érint. A beruházásban az épületek állapotától függően külső hőszigetelést, nyílászárócserét vagy a fűtési, a világítási és a melegvíz-rendszerek korszerűsítését végzik el. Egyes ingatlanokon a megújuló energia felhasználása érdekében napelemet és napkollektort is kiépítenek. A program tervezetten évi 100 millió forint megtakarítást jelent az érintett intézmények számára.