„Magyarország nem az az ország, ahol biztonságosan fektethetsz be. A külföldi befektetők nem érzik magukat biztonságban. Nem hiszem, hogy ez hasznára válna az ország gazdaságának és polgárainak” – jelentette ki Judith Sargentini, a Magyarország tekintetében magát rendkívül tájékozottnak és hitelesnek tartó európai zöldpárti képviselő éppen azon a héten, amikor a BMW bejelentette, hogy gyárat épít Magyarországon.
A BMW egymilliárd eurós befektetése már önmagában is cáfolja a Sargentini képviselő által elmondottakat és a mögötte álló magyar balliberális körök arról szóló kinyilatkoztatásait, hogy Magyarországról menekül a külföldi tőke.
De ha ez még ez nem elegendő annak bizonyítására, hogy Magyarország még mindig vonzó a külföldi befektetőknek, hogy egy újabb prémiumautó-gyártó telepíti hozzánk a termelését, akkor nézzünk meg néhány tényt, amelyek szintén egyértelműen cáfolják a holland EP-képviselő fenti állításait.
Az amerikai Site Selection című szaklap nemrég közzétett rangsora alapján Magyarország a világon a nyolcadik legvonzóbb befektetési, beruházási helyszín. Ebben a rangsorban a kelet-közép-európai régiót tekintve Magyarország áll az első helyen.
A korábbi években minden rekordot megdöntött a külföldi tőkebefektetések értéke hazánkban, ráadásul egyre több magas színvonalú munkahely létesült az országban.
A BMW a világ egyik legmodernebb technológiáját fogja Debrecenbe hozni, amelynél ugyanazon a gyártósoron fogják az elektromos és a hagyományos autókat is gyártani.
A magyar Nemzeti Befektetési Ügynökség 2017-ben 96 leendő magyarországi, külföldi befektetővel folytatott tárgyalást zárt le eredményesen, ezek újabb 3,5 milliárd eurós befektetést és 17 ezer új munkahelyet jelentenek az országnak.
Ebben az évben az ügynökség már 130 céggel folytatott tárgyalásokat, amelyek ha sikeresen zárulnak, újabb nyolcmilliárd eurós befektetést jelentenek Magyarországnak.
A külföldi tőkebefektetések terén Magyarország már évek óta kiemelkedően teljesít. Ezt támasztja alá például egy másik amerikai kimutatás is, az IBM Global Location Trends 2018-as jelentése is, amely a külföldi befektetők által létrehozott munkahelyek számát a megfigyelt országok népességéhez viszonyítja.
Ebben a rangsorban Magyarország az előkelő hetedik helyet foglalja el, olyan országokat megelőzve, mint az Egyesült Arab Emirátusok, Csehország, Szlovákia, Románia, Lettország, Észtország, Finnország és Omán.
Jó lenne, ha Sargentini képviselő és az őt hamis információkkal ellátó hazai balliberális médiumok véget vetnének ezen a téren is a szemérmetlen, aljas lódításaiknak, Magyarország rosszindulatú lejáratásának.
Apropó, Szlovákia és Románia! A hazai balliberális médiumok a BMW befektetését is hazánk helyett e két ország egyikében látták esélyesnek megvalósulni.
Romániában jól képzett és olcsóbb munkaerő van a járműiparban, mint Magyarországon, érveltek az IMF és a hazai balliberálisok mintaállama mellett.
Románia azonban újabb kínálkozó lehetőséget szalasztott el, miután 2008-ban és 2018-ban is alulmaradt Magyarországgal szemben, amikor a Mercedes Kecskeméten gyárat nyitott, majd tíz évvel később úgy döntött, hogy ugyanott építi meg második üzemét is.
Nem ártana, ha a hazai balliberálisok is megértenék végre, hogy a minőségi befektetések terén nem az olcsóság, különösen az olcsó munkaerő a meghatározó.
Ez ma már korántsem elég, hiszen például fejlett infrastruktúra is szükséges ahhoz, hogy a befektetőket meggyőzzék, márpedig ezen a téren a közeljövőben nem látszik lényeges változás Romániában, hiszen idén is csak mintegy 30 kilométer új autópályát adtak át.
Magyarország harminc éve folyamatosan tesz azért, hogy az autóipar egyik vezető országa legyen Európában. Ennek eredménye az, hogy mindhárom német prémiumautó-gyártó jelen lesz gyártási tevékenységével Magyarországon (Audi, BMW, Mercedes). Szlovákia mellett szólt, hogy az országban már most is erős az autóipar, a beszállítói hálózatok kiépültek.
Ezért a BMW befektetése nemcsak azt bizonyítja, hogy a magyar gazdaság továbbra is népszerű a külföldi befektetők körében, hanem sokkal vonzóbb is, mint sok más ország, amely végig versenyben volt ezért a befektetésért.
Mi ez, hanem a legjobb bizonyítéka annak, hogy az ország egyre versenyképesebb a különféle nemzetközi intézetek, a Világgazdasági Fórum vagy az IMD meglehetősen megbízhatatlan minősítései ellenére is?
A magyar ipar szempontjából mindenképpen kedvező fejlemény, hogy új név jelent meg az autógyártók szektorában, mégpedig a prémiumszegmens szereplője. A BMW nemcsak hagyományos, hanem elektromos autókat is gyárt majd Debrecenben, csökkentve ezzel a magyar autóipar egyoldalúságát.
A beruházás a legjobbkor érkezik, ugyanis csökkentheti az EU-források kifutásának negatív hatását, és közben a térség számára is jelentős előnyöket jelent.
A BMW a globális piacra fog autókat gyártani Magyarországon, elsősorban külföldön fogja azokat értékesíteni, ennek következtében hazánk exportkapacitását növeli majd. Előzetes becslések szerint a BMW-gyár 250 milliárd forinttal, a magyar GDP 0,5 százalékával emelheti meg a bruttó hazai termék szintjét.
Egy ilyen beruházás kitörési pont lehet a térségnek, komoly hatást gyakorolhat a foglalkoztatás, az oktatás, valamint a régió vonzerejére is, ahogyan korábban az Audi beruházása Győr városára, valamint a Mercedes megjelenése Kecskemét városára.
A szerző közgazdász, egyetemi docens