Enyhén szólva is kínos a történet, miszerint a Formula–1-es világbajnokság legutóbbi futamán, a belgiumi Spa-Francorchampsban győztes Sebastian Vettel azelőtt összetörte a Ferrariját, hogy a soron következő állomáson, Monzában ma megkezdődtek volna a szabadedzések.
Az Olasz Nagydíjat népszerűsítve még szerdán Milánóban egy utcai parádét rendeztek, és ezen bizony a négyszeres világbajnok német pilóta nem parádézott; a felvételeken mintha egy kétbalkezes úrvezetőt látnánk, amint egy balos kanyarban nem is nagy sebességgel beleáll a védőfalba. S az ütközést az autójának nemcsak az első szárnya bánta, hátul kicsit lángra lobbant és füstölt is, Vettel nagy nehezen így evickélt vissza a depóba az 5-ös rajtszámú Ferrarival.
Tudniillik az utcai parádék gyakorlatával ellentétben nem egy régebbi modellt kormányzott, hanem az idei, immár glóriás, SF71H-s verziót. A vb-pontversenyben jelenleg nagy ellenlábasa, Lewis Hamilton mögött tizenhét pont hátránnyal második német pilóta a hibázása után nem győzött szabadkozni, és mentségként azt hozta fel, hogy az autójába Kimi Räikkönen kormánya került be, és megzavarta, hogy azon a kuplung a másik oldalon van…
Ha Vettel nem is így tervezte, mindenesetre még pluszreklámot is adott a monzai futamnak, amire az olaszoknak nagy szükségük van. A Formula–1-es világbajnokság 1950-es beindulása óta Monzában csupán egy évben, 1980-ban nem rendeztek futamot – éppen átalakították a pályát, és Imolába vitték át az Olasz Nagydíjat –, de pénzügyi problémák miatt már a legutóbbi, hároméves szerződést is nehezen hozták össze az F1-et akkor irányító Bernie Ecclestone-nal.
A Grand Prix tavaly is veszteséges volt, pedig a 2016-os, 147 500 fős nézőközönséget sikerült feltornázniuk 185 ezerre. Tegyük hozzá, hogy a húsz F1-es helyszín között ezzel is csak a 11. helyen zártak a nézőszámot illetően.

Így történt Vettel kissé komikus karambolja
Fotó: MTI/AP/Luca Bruno
Monzának jelenleg 2019-ig szól a szerződése, és a helyi főnök, Angelo Sticchi Damiani, az Olasz Autóklub elnöke nem is kis nyomást gyakorolva jelezte, hogy ők természetesen a folytatás mellett lennének, de nem minden áron, mert hosszú távon nem bírják el a veszteséget, így az F1 új tulajdonosával, a Liberty Mediával „újragondolnák” a szerződést.
A száguldó cirkusz új porondmestere, Chase Carey korábban azt nyilatkozta, hogy az F1 Monza nélkül elképzelhetetlen, így azért gyaníthatjuk, hogy a felek valahogyan majd csak közös nevezőre jutnak…
Az olaszoknak persze így is égetően fontos lenne, hogy a hét végén minél több belépőt adjanak el, és a tifosiknak a vasárnapi futamra az lenne a legjobb hívószó, ha Vettel és Räikkönen foglalná el az első sort a rajtrácson.
A maranellóiak autója a jelek szerint most a legerősebb a mezőnyben, Hamiltont Hockenheimben az eső segítette a futamgyőzelemhez, és Vettel kiesése kellett ahhoz, hogy az összetettben átvegye a vezetést. Ám Spában a német autója sokkal gyorsabb volt a Mercedesnél. A monzai pálya vonalvezetése is kedvező lehet a Ferrarinak, amelyet az esélyesség terhe mellett régi adóssága is nyomaszthat.
Az olaszok legutóbb 2010-ben nyertek hazai pályán, amikor még a Fernando Alonso vezette tűzpiros autót intették le elsőként Monzában. „Különleges hétvége előtt állunk, nekünk ez a verseny önmagában egy világbajnokság” – fújta meg a harci kürtöt Vettel. Ez persze így volt az elmúlt években is, a legutóbbi négy monzai futamot mégis a Mercedes húzta be. Nem is csoda, hogy az olasz szurkolóknak egy kicsit elment a kedvük.