Közös sajtótájékoztatót tartott szerdán Guller Zoltán, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) vezérigazgatója és Princzinger Péter, a Magyar Kerékpáros-szövetség (MKSZ) elnöke. A téma mi más is lehetett volna, mint a kerékpársportban rejlő turisztikai lehetőség.
Guller Zoltán elöljáróban ismételten elmondta, hogy a turizmus a magyar gazdaság sikerágazata, amely az elmúlt két évben kétszer gyorsabb ütemben nőtt, mint a GDP, s továbbra is reális célnak tartja, hogy a magyar turizmus elérje az osztrák színvonalat, azaz az ágazat a GDP 16 százalékát adja. Ennek érdekében kívánatos cél, hogy a mostani évi 30 millió vendégéjszaka 50 millióra emelkedjen 2030-ra. Ám a mennyiségi mellett a minőségi növekedés talán még nagyobb cél: a turisták – különösen a külföldiek – minél többet költsenek.
Princzinger Péter szerint éppen emiatt rejlik nagy lehetőség a kerékpársportban, a kerékpáros turisták – akár versenyzők, akár nézők – az átlagosnál többet költenek. Felhívta a figyelmet arra, hogy a kerékpárversenyek ugyanúgy turisztikai attrakciót jelentenek, ahogy az egyéb jelentős sportrendezvények. A versenyzők mellett a szurkolók, nézők és kísérők is jól fizető vendégéjszakákat hoznak a rendező országoknak, városoknak.
A Tour de Hongrie körverseny például szinte az egész országot érinti, s idén már a Eurosport is közvetítette a versenyt, így hozzájárulva az országmarketinghez. A profi versenyek mellett egyre növekvő hányadot tesznek ki az amatőr futamok, amelyeken bárki elindulhat, ezen események látogatottsága egyre növekszik.
A bemutatott ábra szerint – logikusan – elsősorban a Balaton térségé-ben és Budapesten, de más régiók felzárkózására is lehet számítani. Kiemelte a tiszafüredi centrumot, amelynek vonzáskörzete egyre nagyobb területet fedhet le. Itt olyan fejlesztési programok indulnak, amelyek a kerékpározók tájékozódását, navigációját segítik.
A Magyar Kerékpáros-szövetség évente átlagosan 140 sportesemény felügyeletét látja el. A szövetség arra törekszik, hogy minél több olyan versenyt szervezzen, amely jelentős vonzerőt jelent akár belföldi, akár külföldi vendégeknek, ezzel a tavaszi-őszi időszakban turisztikai forgalmat hozzon – fejtette ki.