Ha örömet akarsz okozni Zoránnak, oszd meg a születésnapi jókívánságod!” „Nézd meg a kómából felébredt Michael Schumacher első videoüzenetét.” „Itt megrendelheted a rák ellenszerét, sőt a látásod is visszanyerheted a csodatévő kapszulával.” „Már kapható az örök élet kapszulája” – ismerős címek ezek, naponta tucatjával találkozhatunk a Facebookon ilyen tartalmú bejegyzésekkel.
Egy a közös bennük: álhíreket tartalmaznak, egyetlen céljuk a lájkvadászat. Sajátosságuk, hogy hangzatosan arra biztatják a felhasználót, kattintson egy-egy olyan tartalomra, amelyet sokan már megnéztek, hiszen lájkolták azt, azaz kinyilvánították a tetszésüket. Amennyiben eleget tesz a kérésnek, sok esetben olyan oldalra kerül, ahol ismételten klikkelni kell.
És ez a második kattintás rejtheti a veszélyt: ekkor ugyanis aktiválódik egy olyan kód, amelynek segítségével pillanatok alatt megszerezhetők a jelszavak vagy dokumentumok, de akár a bankkártyakódok is. Ez utóbbi például úgy lehetséges, hogy általában egy-egy rákbeteg kisfiú vagy kislány fotója melletti „adományűrlapot” kell kitölteni. És valóban: rengeteg kártyaszámot és PIN kódot adtak meg a megvezetett, segíteni akaró adományozók.
Az álhírek mögé bújtatott lájkvadászat másik célja egy-egy olyan oldal olvasottságának növelése, amelyet telezsúfolnak hirdetésekkel, így növelve az üzemeltető bevételét. Ezeknek az internetes felületeknek a szerkesztőit általában a világhálón keresik, otthonról végezhető, jól fizető munkát ígérve nekik. Feladatuk a hirdetésszervezés és olyan szöveg megfogalmazása, amely általában nulla valóságtartalommal rendelkezik, viszont igen ütős.
Klikkelést hozhat például az, amikor méregdrága csodatévő árut próbálnak a hiszékenyekre rásózni. A módszer egyszerű: a csalók a hangzatos hírek között helyezik el a reklámokat, amelyek vásárlásra ösztönöznek például egy-egy nagybeteg embert, akinek az utolsó mentsvára lehet egy „rákgyógyító speciális gombakészítmény”. Noha tudjuk, hogy ennek semmi valóságalapja nincs, mégis százezres kattintást hozhat.
Szintén húzós mondat a világhálót gyakran bejáró szlogen: „A CIA szerint Hitler a világháború után Dél-Amerikába menekült, nézd meg a róla készült fotót!” E mondat mellé természetesen könnyen elhelyezhetők a fizetős Google-hirdetésekre mutató linkek, amelyek aztán a bevételt generálják az oldal létrehozójának. De gyakran találkozunk ezzel is: „Szépen kérlek, oszd meg! A kisfiam élete múlik rajta, hogy hányan osztják meg.” Ahhoz, hogy a segélykérést hitelesebbé tegyék, általában egy képet is csatolnak, amelyen kétségbeesett anyuka látható kórházban fekvő beteg gyerekével. Ezután a
Facebookról elérhető hasonló tartalmú oldalakat ezerszám terjesztik a jóérzésű emberek. Azonban rosszul teszik.
Az ilyen hírek vagy felhívások valódiságát úgy tudjuk a legkönnyebben ellenőrizni, ha letöltjük a képet, majd bemásoljuk a Google képkeresőjébe. Szinte azonnal lelepleződnek a csalások.
Mint látszik, e honlapok szerkesztői gátlástalanul verik át a naiv embereket. Csupán bevételük növelése a cél. A magas megosztási számok tovább növelhetők, ha egy-egy videót is ajánlanak, amelyet csak a továbbosztás után lehet megnézni.
A napokban szerencsére újabb álhírhálózatot tiltott ki a Facebook. A csalócsoport hat tagjának – Káprázatos Club, Nők Blogja, Magyarok Blogja, Világpolgár, 40 év felettiek közössége, A Tudás Fája – bőven százezres nagyságrendű követőtábora volt. A hálózat banális véletlennek köszönhetően került a figyelem középpontjába, mivel egy magyar biológust hoztak kellemetlen helyzetbe azzal, hogy az álhíreket az ő nevével és képével illusztrálták. A szakember ezt jelezte a közösségi portálnak, így derült fény a csalásra.
A csoport egyébként a lájkvadászat, a hazugságokra épülő ajándéksorsolások és az álhírek terjesztésének széles skáláján mozgott. A legjobban működő trükkjük zavarba ejtően egyszerű volt, és az emberek sajnálatára alapozott: kitettek lopott képet egy idős betegről, és melléírták: „Na, hány lájkot érdemel?” Meghökkentő módon rengeteg tetszést kapott.
Az egymással együttműködő, körbelinkelő facebookos közösségek mögött természetesen itt is reklámokkal megterhelt web-oldalak álltak. Jól mutatja az álhírek elleni küzdelem nehézségét, hogy a törölt oldalak romjain máris létrejöttek az új, ugyanilyen stílusú és hasonló neveken futó csoportok: például a Magyarok Blogja helyett Magyarok Közössége.
A történet azonban itt nem ért véget: a lájkvadász- és kamuhíroldalak ellen küzdő fakepalm.hu weboldal rájött arra, hogy ki ennek a csoportnak az üzemeltetője: egy 48 éves orosházi tanárnő volt az átverő. Ez egyrészt azért furcsa, mert az ilyen oldalakat inkább ügyeskedő egyetemisták szokták építgetni, másrészt a nyelvezet és az összeollózott, bárgyú írások egy harmadikos diák színvonalát idézték, mintsem egy nevelőét. Persze már törölte a hölgy a profilját a Facebookról.
Van még egy közös ezekben az oldalakban: nincs kiadójuk, nincs impresszum, nincs aláírva a cikk, azaz senkihez sem lehet kötni az irományokat. A kapcsolatot szinte minden esetben ingyenes e-mail cím jelenti, ahonnan rendelni lehet az árucikket. Ezek a kamuportálok évek óta sok-sok áldozatot szednek, hiszen rengetegen rendelnek hamis terméket, csodagyógyszert, örökélet-tablettát, mégsem történik semmi. Nyugodtan üzemelhetnek, tovább szedve áldozataikat, egyelőre nincs komoly szankció ellenük.