A magyar alkotók egyre gyakrabban térnek haza rangos elismerésekkel a nemzetközi megméretésekről. Most újabb okunk van örülni: Kovács István Ostrom című diplomamunkájáért október 11-én diák-Oscart vehet át Los Angelesben.
A diák-Oscar mezőnyébe idén 1582 nevezés érkezett hét kategóriában. Kovács István filmje a nemzetközi fikciós rövidfilm kategóriában jutott be a hét jelölt közé, a napokban pedig kiderült, hogy biztosan ott van a legjobbak között, és októberben arany, ezüst vagy bronz diák-Oscar-díjjal térhet haza a stáb.
A Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE) tegnap tartott sajtótájékoztató alaphangulata az öröm volt. Mint kiderült, az intézmény az egyetlen, amely azzal büszkélkedhet, hogy diákjai munkái három egymás utáni évben ott voltak a jelöltek között: 2016-ban a Kis Hajni által jegyzett Szép alak, tavaly pedig Freund Ádám rendezése, a Földiek volt versenyben. Ők is eljöttek a tegnapi találkozóra, ahol a film stábja mellett a rendező egyetemi mesterei, Enyedi Ildikó, Janisch Attila és Szász János számoltak be a megújult képzés hatékonyságáról és idézték fel a Kovács Istvánnal közös emlékeiket.
A 32 éves vajdasági rendezőt évekkel ezelőtt, kísérletező korszakában nem vették fel az egyetemre. Majd – miközben jogi tanulmányokat is folytatott – ismét jelentkezett a filmes képzésre, és a sikeres felvételi után minden műfajt kipróbált. Korábban a Betonzaj című rendezésével hívta fel magára a figyelmet, és tavaly az első világháborús Szürke senkik című tévéfilmje elnyerte a legjobb tévéfilmnek, a legjobb rendezőnek és a legjobb főszereplőnek járó Magyar Filmdíjat.
Az egyetem 2011-ben vezette be a „hatszor hat” képzésként emlegetett reformját, amelynek lényege, hogy szemben a korábbi gyakorlattal, amikor három-négyévente indítottak egy-egy szakosztályt, most hat alapszakon minden évben osztályt indít, és az egyes szakok hallgatói jobban együtt tudnak dolgozni, hiszen folyamatosan képeznek a mozgóképes stábhoz szükséges valamennyi feladatkörre készülő szakembert (rendezőt, operatőrt, vágót, hangmérnököt, dramaturgot, gyártásvezetőt).
A képzés során valódi alkotócsapatok alakulnak ki – a tegnapi sajtótájékoztatón jelen lévő szakemberek mindannyian hangsúlyozták, hogy a munkájuk sikerében az is szerepet játszik, hogy a barátaikkal dolgozhatnak, olyan alkotókkal, akikkel hatékonyan tudnak együtt gondolkodni. Az amerikai filmakadémia által elismert rövidfilm forgatókönyvét Gasztonyi Kálmán írta, az operatőr Dévényi Zoltán, a vágó Duszka Péter Gábor, a látványtervező Rajk László, a hangmérnök Balázs Gábor volt.
A 23 perces Ostrom a Magyar Nemzeti Filmalap támogatásával, az Inforg-M&M Film (Mécs Mónika, Mesterházy Ernő, Alföldi Nóra producerek) és az SZFE (Bosnyák Miklós producer) gyártásában, a Film Force Team (Hutlassa Tamás, Hutlassa Barna producerek), a Filmfabriq (Osváth Gábor producer) és a Vision Team koprodukciójában készült.
Kovács István 16 mm-es filmre vett diplomamunkája 1994-ben, a háború sújtotta Szarajevóban játszódik. Furcsa, nyugtalanító film – a rendező és csapata szikár történetmeséléssel láttat egy súlyos élményanyagot. Az ostrom – bár a cím nem ezt vetíti előre – mintha csak egy kényelmetlen háttér volna, amely előtt láthatóvá válik az elsatnyult élet. A főszereplő egy özvegy bosnyák nő, aki elhatározza, hogy az életveszélyt is vállalva vizet szerez, hogy végre hajat mosson a várva várt randevúja előtt.
Egy jelentéktelen hétköznap, egy jelentéktelen hős, egy jelentéktelen tragédia – érezhetően sokkal súlyosabb csapások értek itt mindenkit, épp ezért bravúros az, ahogy a stáb jó arányérzékkel nem válogatott borzalmakat mutat meg ebből a háborúból, hanem azt, ami az ember lényéből talán mégis elpusztíthatatlan: a dacos „csak azért is” és a méltósághoz való ragaszkodás szilárd ötvözetét.
A filmet Budapesten és Kiskunlacházán forgatták, Vedrana Bozinovic, Mirela Lambic, Radoje Cupic, Nenad Pecinar bosnyák színészek mellett Trill Zsolt és Keszég László játssza a főbb szerepeket. A nemzetközi premier nyáron a szarajevói filmfesztivál versenyprogramjában volt. Itthon először a Friss Hús fesztiválon láthatta a közönség, ahol a zsűri elismerő oklevelét nyerte el, a BuSho fesztiválon pedig a legjobb magyar rövidfilm díját.