Felülírja-e a szerelem az erkölcsi, ideológiai meggyőződést? – többek között ezt a kérdést firtatja a Milady ’56 (A születés kegyelme).
– Nagyon női darab – mondta a Magyar Időknek a rendező, Gaál Ildikó – hiszen női szerző, főszereplő és rendező alkotómunkájából született, mégpedig azzal a céllal, hogy 1956-os forradalmat és szabadságharcot személyes élménnyé tegyék.
– Olyan keveset tudunk a forradalomról, hiszen évtizedekig hallgatás övezte, ezért azt gondolom, hogy nem jutott el még arra a szintre az események feldolgozása, hogy ítélkezni tudjunk róla. A forradalom megélésében segít az interaktivitás, amely egyre elterjedtebb forma a kortárs színházban, és nagyon jó eszköz arra, hogy átélhetővé tegyük a történteket – fogalmazott a rendező.
A színészek szövegkönyvvel a kezükben játszanak, miközben a tizenhárom napon át zajló, vérbe fojtott forradalmat mozgásszínházi elemekkel idézik meg, vetítéssel egészítik ki.
Az évfordulóra készített művészi megfogalmazások között az alkotók igyekeznek sajátos módon ábrázolni a történelmet. Lajta Erika a besúgónő, Zayk Anna szemszögéből közelít hozzá, aki történetesen egy forradalmárba szeret bele. Mi a felelőssége, van-e felmentés számára? – teszi fel a kérdéseket a darab.
A főbb szerepeket Bátyai Éva, Kéner Gabi és Szakács Tibor formálja meg.