A nagyon messziről érkezettek, az egymásnak kezet nyújtók találkozása a Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (Madách International Theatre Meeting – MITEM) évről évre – fogalmazott Vidnyánszky Attila, a fesztivál alapítója. Találkozásról, kíváncsiságról szól ez a néhány hét, egymás kultúrája és szakmai munkája iránt.
A csütörtöki sajtótájékoztatón Rétvári Bence parlamenti államtitkár arról beszélt, ugrásszerűen megnövekedett a színházak és a színházi előadások száma az elmúlt években.
„2010-ben 143 színház volt, ma 179 működik országszerte és ez idő alatt tízezerrel több darabot játszanak. A látogatók száma 6,7 millióra emelkedett, mindez azt igazolja, hogy bővül, színesedik a színházi kultúra. A Nemzeti Színház áprilisban a világ színházi életének gócpontja lesz.”
Tizenhárom ország érkezik idén a mustrára, köztük határon túli magyar színházak, három délvidéki társulat. Vidnyánszky Attila igazgató kiemelte, hogy végre Szlovénia is bemutatkozik a MITEM-en, de Indiából és Tunéziából is vendégeskedik itt produkció. A szentpétervári Alekszandrinszkij Színházat már visszatérő vendégként üdvözölhetjük, s mint Vidnyánszky fogalmazott, a német színházzal áttörést sikerült elérniük, hiszen ez alkalommal négy előadást is láthatunk tőlük, Berlinből elsőként jön társulat hazánk első számú teátrumának színpadára.
Kiemelte az észt R. A. A. A. M. társulatot, amelynek sajátossága, hogy többnyire külföldi rendezőkkel dolgozik és járja a darabbal a világot; a MITEM-re a Vérfarkas című darabbal érkezik.
„A mi színház-filozófiánk nem a napi dolgok gyors reflexiója – hangsúlyozta Vidnyánszky –, azonban nagyon sok kolléga világszerte e gondolat mentén építi a színházat, így mi is teret nyitunk az ilyenfajta aktualitásra.” Itt említette a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház Migránsoook – avagy túlsúlyban a bárkánk című darabot.
Az arab tavaszt idézi A test forradalma című belga előadás, amely a közel-keleti lázadáshullámra emlékeztetve többek között arra keresi a választ, hogy miként válaszol a test az erőszakra és a félelemre. A Piccolo Teatro di Milano Pinokkió című darabja a példázata annak, miként lehet generációról generációra megőrizni a tradíciót. Kiderülnek-e a hazugságok, vagy ott lappanganak az igazságok alatt?
Határon túlról érkezik még Bocsárdi László rendezésében az Alice; a Tamási Áron Színház előadása határátlépések története. A darab, amelyet Lewis Carroll kisregénye inspirált, akár a kamasz ön- és világfelfedezésének metaforájaként is felfogható. Expresszív útkeresés Valerij Fokin színháza: misztériumjellegű, erőteljes vizualitással, Svejk – Visszatérés című darabját láthatjuk-en a szentpéterváriaktól. Szophoklész Oidipusz királya a Vahtangov Állami Színház mesterének, Rimas Tuminasnak a rendezésében jön el, kétnyelvű színházzal, a prózai részekben oroszul, a kar hangján görögül szólal meg.
A befogadó Nemzeti Színház idén is része a MITEM-nek. Három futó darabot, a Figaro házassága, avagy egy őrült nap emlékét, a Bánk bánt és a III. Richárdot, a premier előtti darabok közül a Woyzecket ifj. Vidnyánszky Attila rendezésében láthatják a nézők.