Az Előhívás – #V4filmfeszt nevű rendezvény fő célja annak bemutatása, hogyan őrzi és idézi meg az egymáshoz sok szállal kötődő négy régiós ország filmes hagyománya a közép-európai lét tapasztalatait. Ezek közös pontjai nemritkán a tabudöntés, a művészi kísérletezés és a sajátos humor és világlátás, illetve az a nem elhanyagolható szempont, hogy a történelem bal oldalára kényszerített művészek rendszeresen dolgoztak vagy szerepeltek egymás filmjeiben.
A filmfesztivál ünnepélyes megnyitója február 14-én, szerda este hat órakor lesz. A nyitó előadáson Böszörményi Géza 1981-es Szívzűr című filmje kerül vászonra, amely szeretetteljes emberábrázolásával és falusi környezetbe helyezett történetével idézi meg a cseh új hullám legemlékezetesebb filmjeit – gondoljunk csak Jirí Menzel Az én kis falum című klasszikusára. Az idén februárban nyolcvanéves, legendás cseh rendező egyébként feltűnik ebben a filmben is: a galambokkal repülni vágyó ácsmester szerepében.
Az este során levetítik még Xantus János kultikus underground szerelmes filmjét, az Eszkimó asszony fázikot (1983), amely egy különös szerelmiháromszög-történetet mesél el egy zongoraművész, egy énekesnő és egy siket állatkerti gondozó között.
Másnap a történelmi témák feldolgozásai kerülnek előtérbe. Jan Nemec 1968-as Oratórium Prágáért című, ritkán látható esszéfilmje mellett 35 mm-es filmszalagról láthatjuk Mészáros Márta magyar–szlovák–lengyel koprodukcióban készült Nagy Imre-filmjét, A temetetlen halottat (képünkön), illetve Martin Sulík Tájkép című, tíz rövid történetből összeálló XX. századi tablófilmjét.
Február 16-án a humoré lesz a főszerep, vagyis annak sajátos kelet-közép-európai vetületéé: a történelemnek és a világmegváltó eszméknek örökké kiszolgáltatott kisember perspektíváját ismerhetjük meg. Kerekes Péter Gulyáságyú című filmjében (2009) katonai szakácsok elbeszéléséből áll össze a múlt század véres történelme. A napot a Szexmisszió című disztópiáért is felelős Juliusz Machulski Kingszájz című fantasy-vígjátéka zárja: egy parányi diktatúrában vagyunk, ahol törpe méretű emberek dolgoznak icipici kiváltságokért.
Szombaton délelőtt tíz órától gyermekkorunk felejthetetlen (matiné)filmjei kerülnek újra vászonra: Kisvakond, Füles Mackó, Bob és Bobek, Lolka és Bolka, valamint a Pampalini. Fél hatkor pedig a VAF New Talents szekcióban az elmúlt pár év fesztiválsikereit lehet majd megnézni, többek között Wunder Judit Kötelék és Szederkényi Bella A vaddisznó című animációs rövidfilmjét.
A filmfesztiválhoz egy szakmai kerekasztal is kapcsolódik: február 14-én délután a négy ország filmtörténészei beszélnek a V4-ek filmtörténeti kapcsolatairól és egymásra hatásáról.
A filmeket eredeti nyelven, felirattal vetítik.
A teljes program az Uránia Nemzeti Filmszínház weboldalán olvasható.