Senkit se tévesszen meg ez a rövid, ám velős leírás: rockoratorikus passió magyar nyelven. Nem Karinthy Frigyes humoros lexikonából való, hanem a Messiás.ma című produkció műfaji megjelölése, amelyben Händel leghíresebb oratóriumát, a Messiást korszerűsítik. A ,,pont – ma” sejteti, hogy leginkább a fiatalokat szeretnék megszólítani. A különös kísérletben barokk zenével ötvözik a rockzenés, dzsesszes hangzást, bevetnek kortárs táncot és jelmezeket – mindezt holnap lehet látni a Művészetek Palotájában.
Meglehet, hogy senki sem figyelne a Messiásra, ha itt járna és beszélne miköztünk, sokan csak az okostelefonjukon pötyögnének vagy a táblagépükbe merednének. De egyesek talán lefilmeznék és megosztanák, hogy nézzétek, miket beszél itt ez a valaki hitről, szeretetről, kegyelemről. Talán kevesen követnék, de azok is csak a közösségi oldalakon, miután megnyomták a követés nevű gombocskát.
Ez eszébe juthatott Várkonyi Mátyásnak, a Rock Színház egykori alapítójának, igazgatójának is, aki kitalálta a produkciót, amelyet a Reformáció 500. emlékév programjaként meg is valósíthatott. Várkonyi úgy fogalmazott, hogy a darabban ,,a nép elfordul Jézus Krisztustól – bármilyen népszerű és bármilyen nagy hatással is van az emberekre, ma ez könnyen előfordulhat.
Rajonganak érte, közös szelfit is készítenek vele, aztán ez átvált irigységbe, gyűlöletbe”. Várkonyi, aki egyben a darab rendezője, hangszerelője és a dramaturgja is, a reformációban az útkeresés jelképét látja, és úgy gondolja, hogy a vallást és jelképeit nem lehet elvonatkoztatni a kortól, az előadásban pedig ezért jut ilyen nagy szerep a digitális eszközöknek, amelyek mellett nap mint nap eltelik az életünk.
A produkció nem egészen Händel Messiása, de nem is átirat. Az eredeti oratóriummal ellentétben fő mozzanata a szenvedéstörténet, a feltámadás csak zárja az előadást. A barokk ritmikáját, harmóniáját csak újszerű hangszereléssel erősítik, nem írják át. A barokk zenét a Liszt Ferenc kamarazenekar és az Új Liszt Ferenc Kamarakórus, a klasszikus éneket négy vezető szólista adja elő: Rácz Rita, Balogh Eszter, Csengeri Attila, Gábor Géza. A Jézus Krisztus szupersztár hazai ősbemutatójából feltűnik Horváth Charlie, Malek Andrea, Csuha Lajos, Földes Tamás és Makrai Pál.
A Rock Theater Band rockos hangzást, a szaxofon dzsesszest, a művet az elektronikus hangszerek ,,feszesebb mai ritmusban szólaltatják meg, ám a klasszikus értékek megmaradnak” – mondta Várkonyi.