Woody Allen leginkább zseniálisan eredeti, szarkasztikus humoráról híres, amibe egyaránt beleférnek filozofikus gondolatok parodisztikus fejtegetései, valamint ironikus, önreflexív problémamegközelítések is. Azt már talán kevesebben tudják, hogy az amerikai művész nemcsak filmtörténeti jelentőségű rendező, hanem elismert próza- és színdarabíró is. A Helikon Kiadó gondozásában – a Trubadúr Könyvek sorozatban – megjelent Na, ennyit erről + Tollatlan jószág című kiadványból pedig egyértelműen kiderül, hogy a Woody Allenre jellemző szellemes megközelítések, a kíméletlen humor, az abszurd szituációk nemcsak a filmvásznon, hanem a könyv lapjain is kiválóan működnek.
A kiadvány első része a szerző első, 1971-ben megjelent novelláskötetének szövegeit tartalmazza. A Na, ennyit erről című kötetben szereplő írások könnyed, kacagtató műfaj- és stílusparódiák. Woody Allen a rá jellemző módon mindent kifordít, megkérdőjelez, vidámparki görbe tükröket tart elénk: rendkívül találó módon mutat rá bizonyos magatartásformákra, megközelítésekre, sztereotípiákra, és a rövid kis írások elolvasása közben nagyon jól szórakozhatunk saját magunkon. Mert ki nem aggódik például felesleges intenzitással a jövője miatt? Mennyire frappánsan összegzi, illetve fordítja ki ezt a gondolkodásmódot az az aforizma, miszerint „A világmindenség csupán átsuhanó gondolat Isten elméjében – ami igen kívánatos, kiváltképp ha az ember épp imént előlegezett le egy házat.”
A Na, ennyit erről rövid prózái közt számtalan hasonló, jól eltalált gondolatot olvashatunk, többek között áltudományos esszéparódiákba vagy éppen a kortárs irodalom jellemző stílusjegyeit karikírozó írásokba csempészve.
A kötet egyik kiemelkedő szövege a Viva, Vargas!, egy elképzelt forradalmár fiktív naplója. A műben abszurdabbnál abszurdabb fordulatok követik egymást: a főhős épp fürdőt vesz, amikor megtudja, hogy halálra ítélték, menekülés közben pedig megcsúszik a szappanon, és össze-vissza töri magát. Később csatlakozik a hegyekben bujkáló forradalmárokhoz, tábori szakácsnak áll, majd tárgyal a CIA-vel, később a CIA által felbérelt, ellenük küldött zsoldosokkal kerülne szembe, ám azok tévedésből nem a lázadókat, hanem az elnöki palotát támadják meg. Az elnöknek sikerül elmenekülnie a nem várt támadás elől, de a gépe a pilóta tévedése miatt lezuhan, és a zsoldosok táborába csapódik. A szöveget a nagyon jól eltalált hangvétel és a rendkívül pontosan felépített dramaturgia teszi különlegessé. A naplóforma miatt a megközelítés rendkívül szubjektív, a történések tárgyilagos leírása mögött felsejlik a fiatal forradalmár karaktere, naivitása és az a törekvése, hogy a rosszabb napokat, illetve a kilátástalannak tűnő helyzeteket is pozitív színben tüntesse fel. Ez pedig külön humorforrás, ami még szórakoztatóbbá teszi az egyébként is abszurd cselekményt.
A kiadvány második részében, a Tollatlan jószágban teret ad Woody Allen film noir iránti rajongásának is. Több szövegben is megjelenik a magánnyomozó alakja, aki tréfásabbnál tréfásabb helyzetekbe bonyolódik. A Rosszlányok az elmeklubban című írásban például olyan prostituáltak után nyomoz, akik nem szexuális, hanem intellektuális élményt kínálnak. Az unatkozó férjek pedig azért töltenek el néhány órát például irodalomtudományi doktorátussal rendelkező lányokkal, hogy olyan szellemi élményben legyen részük, amit aluliskolázott feleségeik mellett nem tudnak átélni.
A Ford felügyelő fantasztikus esetei című mikronovella-füzérben pedig olyan különleges eseteket ismerhetünk meg, mint például az üzletember meggyilkolásának történetét, aki mielőtt „kilehelte lelkét, ujját tintába mártva a következő üzenetet kaparta papírra: „Őszi kiárusítás! Óriási árzuhanás! Amíg a készlet tart!”
A Woody Allen két prózakötetének anyagát tartalmazó könyv gondolatmenete, eredeti humora néhány helyen megidézi ugyan a nyolcvanéves mester jól ismert, nagyszerű filmjeit, mégis eltér azoktól: paródia, helyzetkomikum, valamint szellemesen csípős irónia fergeteges egyvelegét olvashatja az, aki kezébe veszi a kiadványt. A Na, ennyit erről és a Tollatlan jószág alapján egyértelműen kijelenthetjük, hogy Woody Allen nem egyszerűen csak a ma élő legnagyobb rendezők egyike, hanem kiváló író is, akinek a novellái és színdarabjai biztosan méltó helyet kapnak majd az életműben.
Woody Allen: Na, ennyit erről + Tollatlan jószág, Helikon Kiadó, 2016