A szekszárdi születésű Peter Farago és párja, Ingela Klemetz Farago sajátos ötlettel állt elő a párizsi Chanel divatháznak: mai, elsősorban kelet-európai Chanel-modelleket személyes környezetükben kívántak ábrázolni a divatház ruháiban. Több évig tartott, amíg a Chanel rábólintott az ötletükre, az eredmény pedig egy nagyon érzékeny, sajátos divattörténeti sorozat lett, amelyet a Ludwig Múzeumba hoztak el erre a nyárra.
Kissé idegen, személytelen, ámde tökéletesen megkomponált, időnként a giccs határait súroló képek ugranak be sokunknak a divatfotó hallatán, az ábrázolt arcból meg a termék mögött gyakorta eltűnik az ember. A Nők Chanelben című tárlat fotói nem ebben a szellemben készültek: Faragóék a kiválasztott modellek köré történeteket írtak, némelyiküket saját szülőföldjükön ábrázolták.
A kezdeti képek az északi szupermodellekkel indultak, majd a kelet-európai nőkre helyeződött a hangsúly, s mivel kortárs Chanel-modelljeink között magyar lányokkal is büszkélkedhetünk, így őket is elhozta a Ludwig Múzeum tárlata. Mihalik Enikő a szentendrei skanzenben mutatja be a kollekciót, Axente Vanessa egy gémeskút mellett áll – Farago elmondása szerint a Tarr Béla-filmek ihlették ezek hangulatát –, Palvin Barbaráról pedig stúdiófotók készültek.
A modellek kiválasztása önmagában is érdekes: az alkotók láthatóan a sokféleségre és az extravaganciára, a furcsaságok megmutatására is törekedtek a szokványos, szabályos szépségek bemutatása helyett. A többnyire fekete-fehér képek a számítógépes, a digitális képalkotás előtti korszakba vezetnek vissza, a kilencvenes évek fashionvilágába, néhol pedig filmszerűek.
Analóg felvételeknek tűnnek, pedig egytől egyig digitális technikával születtek. A fotós és a modell személyes kapcsolata hangsúlyossá vált a képeken, hiszen olyan ruhában és körülmények között születtek, amelyekről közösen döntöttek.
Sok hasonlóság és sok különbség volt a lányokban, de mi megpróbáltunk mindegyikükhöz más-más úton közelíteni – mondta a megnyitó után lapunknak Peter Farago, aki élete nagy részét Svédországban töltötte.
Azt is megtudtuk tőle, hogy a hazai divatfotózást kevésbé követi, de mint mondta, örömére több alkalommal lehetősége volt nemcsak magyar modellekkel, de hazai sminkesekkel is dolgozni külföldön. Peter Farago nagy álma valósult meg ezzel a képsorozattal, amelyet szeptember 11-ig látogathat a közönség a Ludwigban.
A kollekció, amelynek tetemes részét Budapesten mutatják be, a hazai divattörténeti kiállítások területén is újat hozott, a kortárs divatfotózás ilyen látványos tárlata múzeumi szinten aligha volt ismert.