Új könyvében Poós Zoltán olyan korokat idéz meg, amikor még jelentettek valamit a tárgyak és azok viselete. Ez a globalizációban felcseperedő nemzedéknek talán már ismeretlen, számunkra pedig több mint nosztalgia.
A Corvina gondozásában kiadott Rock & Roll áruház – miként a szerző fogalmaz – a hatástörténet szabásmintája, hiszen mindazzal foglalkozik, amit a ruhák és kiegészítők kiváltottak viselőjükből. Itthon például Zalatnay Sarolta nevéhez fűződik a miniszoknya viselése, de hogy mindmáig mit gondolunk annak viselőjéről és hogyan viszonyult hozzá a vidék vagy a város embere, erről Poós új kötete ad alapos tanulmányt.
A kultikussá lett viseletek mindegyikéhez egy-egy történet dukál, kisebb időintervallumokba rendezve a tárgyiasult időszakot. A történetek főszereplője Józsika, feltételezzük, hogy a szerző megélt vagy hallott élményein nyugszanak a sráchoz kötődő epizódok.
Az ávós bőrkabát az ötvenes évek végének időszakára esett, kronologikusan haladva a kötet első szakaszába rendezte a szerző, és egyértelmű üzenetet hordoz. S noha 1960-ban már nem volt ÁVO és nem létezett ÁVH sem, de volt ávós bőrkabát, voltak ávósok is, csak éppen a szórakoztatóiparban helyezkedtek el – írja a szerző. Poós könyvéből az is kiderül, hogy a nyolcvanas években élte reneszánszát a szóban forgó ruhadarab, a punkok akkortájt megpróbálták átalakítani, némileg újragondolni a viseletet, így annak üzenete is átalakult.
A hetvenes évektől megérkezik a Trapper farmer, a diplomatatáska, a Tisza cipő, a forrónadrág és az iskolaköpeny. Utóbbit mindenki utálta, még a könyv állandó szereplője, Józsika is, aki rendre azzal hagyta otthon a borzalmas uniformist, hogy kimosták, otthon szárad, amivel a pedagógusok sem tudtak mit kezdeni. A műszálas kényszerzubbony előnyeit helyzetkomikummal, szerethető humorral szövi át az író, olyan világot rajzolva köré, hogy már-már az iskolapadban érezzük magunkat, és szinte kedvet kapunk magunkra ölteni a nyolcvanas években még bőven elvárt, gyűlölt kiegészítőt.
A narancssárga centrumos szatyorról nekünk az ugrik be, hogy a Gyulai Várfürdőben úszósapka helyett ezt adták, így igen vicces volt látni az uszodából kivillanó fejeket. Józsikának meg annyira szívéhez nőtt ez a holmi, hogy egy alkalommal bevágta a mosógépbe, hogy aztán a tyúkszaros udvar fölé helyezett ruhaszárító kötélen lengedezzenek a szatyrok.
Végül is mindegy, mit csináltunk vele, a centrumos szatyor a Kádár-kor egyik jelképe lett. Poós itt is annyira alaposan és körültekintően járt el, hogy a logó alakulását is számba veszi, megtalálja például a csepeli változatot, amely már kis nyilacskákkal veszi körbe a C betűt. Józsikát pedig arra emlékezteti, hogy ne felejtse el reggel bevenni a C-vitamint.
A farmerforradalom a nyolcvanas évek puhuló időszakában folytatódik, megérkezik a Levi’s, a 20. századi populáris kultúra fétisruhája. Megjött az itthon kevésbé népszerű Wrangler is, ezt inkább az idősebb korosztály hordta, és volt benne valami rodeós, countrys érzés. És itt van a jellegzetesen magyar jelenség a Casucci farmer is, a répa fazonú olasz nadrág, amelyet R-Go nadrágnak is hívtak. Főként a csikidamrajongók és a videodiszkók népe öltötte magára ezt a fazont.
Hiányzik azonban a márványfarmer, amely szintén a kor elmaradhatatlan eleme, ráadásul olyannyira megszerettük, hogy többször is visszajött a divatba. De persze nem úgy, nem olyan üzenettel, mint akkor, és ez még akkor is így van, ha alapjában véve nem szeretem a „semmi sem olyan már, mint régen….” típusú múltba révedést. A kötet által összegyűjtött darabok ugyanis elárultak valamit annak viselőjéről, hovatartozást, jelentést hordoztak.
Miként az előszó írja, az, hogy kiből lett hős 15 percre, egy hétvégére vagy egy szezonra, az többek között azon múlott, hogy milyen volt a dumája és a dumához mit viselt. Bárki lehet rocksztár, nemcsak az, aki a színpadon van, hanem az is, aki úgy néz ki, mintha egy poszteren pózolna, függetlenül attól, hogy gitár, rúzs, spakli, franciakulcs vagy éppen fakanál van a kezében.
Poós Zoltán: Rock & Roll áruház, Corvina Kiadó, 2018.