A tavaly 25. születésnapját ünneplő Óbudai Danubia Zenekar láthatóan nem fogyott ki a jó ötletekből, folytatódik a zeneakadémiai koncertsorozat, a Budapest Music Center bérletsorozat, amely ezúttal Salon de musique címmel mutatja be a XVIII–XIX. századi úri szalonok és a hozzájuk kötődő bohémek és gondolkodók világát, illetve továbbra is lesznek interaktív zenetörténeti beavatások a legkisebbeknek.
Az egyik legnagyobb meglepetés a ma esti koncert a Zeneakadémián, amit Ricardo Casero fog vezényelni, az est koncepciója ezúttal is – a Danubiára jellemzően – ismertebb szerző és zenemű mellé társít kevésbé ismertet. Takemitsu: Visions, Mendelssohn: E-moll hegedűverseny, Sibelius: A tengeri nimfák, Debussy: A tenger szerepel a műsoron. Ricardo Casero a madridi Királyi Aragóniai Zenekar vezetője, a világ minden tájára hívják vezényelni, Budapestet a kortárs komolyzene különösen fontos helyszínének tartja, és elmondása szerint együttműködése a Danubiával szerelem volt első látásra.
Ez a hagyományosan zenekari próbával összekötött sajtótájékoztatón is érződött – még soha nem hallottam karmestert a szólamot dúdolni, pláne ilyen vehemenciával. Hámori Máté karmester, a Danubia művészeti vezetője az egyik hegedűst idézte a spanyol kolléga temperamentumára utalva: olyan lesz ez a Mendelssohn, mintha olasz operát játszanánk.
A februári zeneakadémiai koncerten Beethoven IX. szimfóniája mellé zárkózik fel Thomas Adès Asyla című műve – Hámori szerint Adès talán a leghíresebb kortárs angol zeneszerző, az Asyla pedig a IX. szimfóniához mérhető, korszakos zenemű.
A márciusi nagykoncerten Vivaldi A négy évszaka fog találkozni Sofija Gubajdulina Offertoriumával, utóbbiról így beszélt Hámori: gyakorlatilag egy hegedűverseny, miközben olyan, mint egy látomás vagy imádság. Ezen az estén Zalai Antal mellett a francia–holland Cosima Soulez-Lariviére, a Bartók-világverseny győztese fog hegedülni, a karmesteri pálca pedig szintén egy hegedűművészé, Kelemen Barnabásé lesz.
Nagycsütörtökön Bach János-passiója csendül föl a Zeneakadémián a Debreceni Kodály Kórus közreműködésével. Ahogy Hámori fogalmazott: már a kórus első megszólalásától valódi istenélmény a mű.
A Budapest Music Centerben megrendezésre kerülő Salon de musique sorozat három jellegzetes „szalonjáró” figurája köré épül: Rousseau, Casanova és George Sand. Rousseau maga is igyekezett zenévé formálni utópisztikus idillijeit, A falusi jós című műve nyitányát hallhatjuk tőle, és ugyanezen az esten hangzik el Mozart első, 11 évesen írt operaféléje, a Bastien és Bastienne. Dobszay Péter fog vezényelni.
Casanovát talán senkinek nem kell bemutatni, a zenekar Rameau, Vivaldi és Beethoven művei segítségével fogja megidézni a legendás nőcsábász, feltaláló, alkimista, diplomata és általános világfi vélt vagy valós alakját, és természetesen nem maradhat ki Mozart Don Giovannija, a leghíresebb mű, amit – állítólag – Casanova ihletett.
Aki netán nem ismeri George Sand munkásságát, annak gyorstalpalóként ajánlható az Impromtu című remek romantikus film, amiből persze a kíváncsi néző nem az írónő munkásságát fogja megismerni, hanem társasági és szerelmi életét, aminek Liszt Ferenc és Chopin része volt. George Sand a két említett zeneszerző sok művének volt első hallgatója és kritikusa – rajtuk kívül még Moscheles és Schubert műveit hallhatjuk az esten. Vezényelni a japán Haragucsi Sodzsi fog, aki többször dolgozott már hazánkban, és elmondása szerint mélyen kötődik a magyar zeneszerzők világához.
A gyermekprogramok közül az egyik legizgalmasabbnak a Zenesztorik: A zene rövid története Kr. e. 100 000-től napjainkig. Az Ott Rezső zenéjére Hámori Máté fogja vezényelni az egy órába sűrített kalandozást az első csontfurulyától a Star Wars zenéjéig.
A részletes program megtekinthető a zenekar honlapján: https://odz.hu/.