Próbaperrel kezdődött meg hétfőn a braunschweigi tartományi bíróságon a dízelbotrányba keveredett Volkswagen konszern elleni bírósági eljárás. A felperes a német Deka nevű alapkezelő társaság, de rajta kívül még 1670 intézményi és magánrészvényes követel összesen 9,2 milliárd euró kártérítést a wolfsburgi cégtől, mivel szerintük a VW nem értesítette őket időben a csalás – azaz a kibocsátási eredmények meghamisításának – tényéről, s emiatt befektetésük devalválódott.
A csalás 2015. szeptember 18-án került a nyilvánosság elé, miután az Egyesült Államok környezetvédelmi hivatala (EPA) erről közleményt adott ki. A következő néhány napban 37 százalékot zuhant az autógyártó részvényeinek árfolyama, jelentős veszteséget okozva a befektetőknek. A gyártó csak szeptember 22-én értesítette részvényeseit az esett jelentette befektetési kockázatokról. A botrány eddig 27,4 milliárd eurójába került a Volkswagennek büntetések, bírságok formájában – emlékeztet a Reuters és a Deutsche Welle.
A VW 2007 előtt döntött arról, hogy meghamisítja a dízelautók kibocsátási eredményeit, hogy meg tudjon felelni az EPA szigorú követelményeinek. A felperesek szerint legkésőbb 2008-ban kellett volna értesíteni a részvényeseket arról, hogy a cég törvényes technológiai eljárással nem képes a határérték alá szorítani a károsanyag-kibocsátást, így a befektetők időben megszabadultak volna papírjaiktól, s nem vettek volna újabbakat.
A felperesek azt is feltételezik, hogy középvezetői szinten sokan tudhattak a szándékos és folyamatos törvénysértésről, de az sem zárható ki, hogy a VW konszern egykori műszaki igazgatója, későbbi vezérigazgatója, Martin Winterkorn sem volt teljesen tudatlan az ügyben.
Bár a skandalum pénzügyileg megviselte a konszernt, de ez nemigen látszik meg az eladási adatain. Tavaly minden eddiginél több, 6,23 millió Volkswagent értékesítettek, főként az amerikai és a kínai kereslet növekedett. Németországban is folyamatosan nőtt a forgalom ebben az évben. Az MTI szerint kiugró mértékben, éves szinten 11 százalékkal, 154 ezerre növelte eladásait a konszernhez tartozó Audi is idén augusztusban, az új emissziós tesztelési eljárás bevezetése előtti utolsó hónapban.