Ki nem emlékezne Natalja Romanovára, azaz a Fekete Özvegyre, az emberfeletti képességekkel bíró orosz bérgyilkosnőre a Bosszúállókból? Vagy a korrupt Viktor Sagarinra a – részben Hajmáskéren forgatott – Die Hard: Drágább, mint az életedből? Az amerikai tömegkultúra soha nem ment a szomszédba az Egyesült Államok globális versenytársainak, így Oroszország (korábban a Szovjetunió) vagy Kína negatív előjelű bemutatásában.
Olyan dokumentum viszont ritkán kerül nyilvánosságra, mint most, feltárva e közvélemény-formálás mozgatórugóit. A nemzetközi sajtónak hetek óta témát adnak egy Moszkva-ellenes céllal gründolt, skóciai székhelyű szervezet, az Institute of Statecraft (Államvezetési Intézet) dokumentumai, amelyeket az Anonymous elnevezésű hekkercsoport szivárogtatott ki.
A brit külügyminisztérium a BBC-nek megerősítette, a brit adófizetők pénzéből egyébként 2,2 millió fonttal – mintegy 800 millió forinttal – támogatott intézet számítógépes rendszerét feltörték, amivel kapcsolatban nemzetbiztonsági vizsgálat is folyik, továbbá a londoni értékelés szerint „a Kreml hírcsatornái közölték és felnagyították a dokumentumokat”.
A legfrissebb ilyen dokumentum az intézet egy projektjének, az úgynevezett Integritás kezdeményezésnek a feljegyzése, amelyről az RT Kreml-közeli hírportál tegnap cikkezett. Ez kifejezetten arról szól, hogyan lehetne az orosz és a kínai propagandát a hollywoodi filmeken, egyenesen az Oscar-díjakig elmenve ellensúlyozni. „Újra kell fókuszálnunk a nyugati szórakoztatást, hogy világszerte felvegyük a harcot a növekvő tekintélyelvűséggel és illiberális tendenciákkal, s anélkül téve ezt meg, hogy propagandát művelnénk” – olvasható a kiszivárogtatott szövegben.
– Az Integritás kezdeményezés lényege, hogy Oroszországgal szemben mozgósítsa a közvéleményt, gerjessze az oroszellenességet és besározzon minden ellenvéleményt, amelyet az oroszellenes narratívával szemben fogalmaznak meg – mondta a szintén Kreml-közeli Szputnyik rádiónak George Szamuely, a londoni Globális Politikai Intézet kutatója (máskülönben Szamuely Tibor egykori kommunista politikus unokája). Más szakértők számára is nyilvánvaló az oroszellenes „ellenpropaganda”.
– Be sem lehet kapcsolni a tévét anélkül, hogy az oroszok ne szörnyűnek ábrázolva jelenjenek meg a mozikban – mondja a BBC egy korábbi kulturális riportjában az amerikai–orosz Nyina Lvovna Hruscsova, a The New School elnevezésű radikális baloldali New York-i egyetem professzora. (Ő pedig – hogy bővüljön a kommunista panoptikum – Nyikita Hruscsov egykori szovjet vezető dédunokája.)
Van ugyanakkor a hollywoodi befolyásolásnak egy komoly hátulütője: a pénz hatalmára nehéz rálicitálni a Los Angeles-i stúdiók háza táján. Ezzel, például a növekvő kínai befolyással az Integritás kezdeményezés kiszivárogtatott dokumentuma is számot vet.
„Ma már nem olyan egyszerű Kína múltbeli vagy jelenlegi politikáját bíráló filmeket készíteni. Vagy ha el is készülnek, nem veszik át őket a kínai tulajdonban lévő amerikai mozihálózatok”, áll a feljegyzésben. Hollywood egyik legismertebb esete ezzel kapcsolatban, hogy a Vörös Hajnal (Red Dawn) című 2012-es filmben az utómunkálatok során a megszálló kínai hadsereget észak-koreaira alakították át, hogy a kínai piacon is forgalmazni tudják a mozit. Külön pech, hogy a kínai bemutató ezt követően is késedelmet szenvedett.