A barcelonai kikötői főigazgatóság január 8-i keltezésű határozatában lényegében azzal indokolta a döntést, hogy a mentési zónához közeli máltai és olasz kikötők nem fogadják a mentőhajókat.
Érvelése szerint így az Open Arms sem tudja teljesíteni nemzetközi egyezményekben előírt kötelezettségét, hogy a legközelebbi biztonságos kikötőben tegye partra a tengeren bajbajutottakat.
Ráadásul a hajót sem arra tervezték, hogy „erőfeszítések árán” hosszú utakat tegyen meg a fedélzetén az előírnál jóval több emberrel – derült ki a dokumentumból, amelyben a hatóság kifejtette, hogy így mentőszervezet maga is a nemzetközi előírásokkal ellentétesen jár el.
„A mi feladatunk a tengeri szabályozás biztosítása, nem annak meghatározása, hogy kié a felelősség ebben a helyzetben” – idézte a határozatot a lap.
A főigazgatóság mindaddig fenntartja az álláspontját, amíg nem születik olyan megállapodás, amely biztosítja a kikötési lehetőséget a mentőhajók számára az érintett zónában (Olaszország, Málta). Addig pedig az Open Armsnak is alkalmazkodnia kell a körülményekhez – hangsúlyozta.