Az AB InBev-nek ez már a harmadik – immár nyilvános – ajánlata, miután a globális söripari lista második helyén álló brit sörgyár az első két magánajánlatot – az első papíronként 38, a második 40 fontról szólt – lesöpörte az asztalról.
A SABMiller tegnap kiadott közleményében azon méltatlankodott a cég igazgatótanácsa, hogy a legfrissebb vételár – bár 68 milliárd font (104 milliárd dollár) körüli összegre növelné az ügylet értékét – csak 15 pennyvel magasabb annál a 42 fontnál, amire az AB InBev a 40 fontos ajánlatot visszautasító hétfői megbeszéléseken nagy hirtelen szóbeli ajánlatot tett. – A SABMiller a globális söripar koronagyémántja. Az AB InBev-nek kell a SABMiller, de megalkuvó, számos feltételt tartalmazó ajánlatot tett és számottevően alulértékeli cégünket – mondta Jan du Plessis, a SABMiller vezérigazgatója.
Pedig a 42,15 font nem kevesebb, mint 44 százalékos felárat tartalmaz a SABMiller részvényeinek szeptember 14-i záró árfolyamához képest (akkor kaptak újólag lábra a spekulációk a felvásárlási szándékról). Az AB InBev azt is felajánlotta, hogy a SABMiller részvényeinek 41 százaléka erejéig hajlandó részben készpénzzel, részben saját részvényeivel fizetni, ami feltehetőleg vonzó lehet az összesen 40,6 százalékot birtokló két főrészvényes, az amerikai Altria dohányipari konszern és a kolumbiai Santo Domingo család számára. A 27 százalék tulajdonhányaddal bíró Altria már sürgette a SABMillert az ajánlat elfogadására. Carlos Brito, az AB InBev vezérigazgatója egyidejűleg értetlenségének adott hangot, amiért a SABMiller félvállról veszi az ajánlatot, holott az ajánlattételi határidő közeledtével a cég részvényeseinek rá kellene döbbenniük, micsoda „pazar árról” is van szó. A Bloomberg is arra figyelmeztet, hogy nem szabad tovább húzni az időt, mivel a brit akvizíciós törvény értelmében az AB InBev-nek október 14-ig kell hivatalos ajánlatot tennie vagy visszavonulnia, s ha ezt elmulasztja, csak fél év múlva próbálkozhat újra.
Elemzők szerint a tranzakció a globális söripari konszolidáció végjátéka lehet, miután a négy nagy, az AB InBev, a SABMiller, a Heineken és a Carlsberg már világméretekben lefedi a piacot, és a világ sörtermelésének több mint felét adja. A fúzióval az Euromonitor felmérése szerint az új konszern a globális sörpiac 30 százalékát tartaná kézben, jóval megelőzve a 10 százalékos piaci részesedéssel bíró Heineken NV-t. Egyébként a holland vállalat is erősíti pozícióit: tegnapi bejelentése értelmében mintegy 781 millió dollárért kivásárolja a brit Diageo szeszipari konszern részvénycsomagját két söripari vegyesvállalatukból is.