A Facebook beismerte, hogy illetéktelenül is hozzá lehet férni felhasználói adataihoz. Mark Zuckerberg alapító és elnök-vezérigazgató szerint több mint kétmilliárd profilhoz – gyakorlatilag az összeshez – férhettek hozzá illegálisan, azaz a felhasználók tudta és engedélye nélkül. Mindez friss bizonyíték arra, hogy a közösségi oldal nem fordít kellő figyelmet felhasználói magánéletének és adatainak védelmére, miközben dollármilliárdokat söpör be a szerverein összegyűlt gigantikus méretű információhalmaz jóvoltából.
– Mi idealista és optimista vállalat vagyunk, és az első évtizedben valójában csak azokra a jó dolgokra figyeltünk, amelyek az emberek összehozásából fakadnak – fogalmazott Zuckerberg. Majd hozzátette: – Most már világos, nem törődtünk eléggé a visszaélések megelőzésével és azzal, hogy az emberek hogyan használhatják fel ártalmas célokra ezeket az eszközöket.
A beismerő nyilatkozatban a Facebook közzétette, hogy milyen mértékben és milyen módokon használták fel a profilokat akár egyszerű fejlesztők, akár rossz szándékú adathalászok. Mike Schroepfer, a cég technológiáért felelős vezetője nyilvánosságra hozta, hogy a brit–amerikai Cambridge Analytica nem ötven-, hanem 87 millió Facebook-profil adatait szerezte meg, s ebből 71 millió felhasználó volt amerikai.
A Cambridge Analytica pszichológiai profilt állított össze az egyes felhasználók adataiból, s ennek segítségével célzott üzeneteket lehetett küldeni a felhasználónak, befolyásolva ezzel a választói viselkedést. A nyilvánosságra került újabb információk nagy visszhangot keltettek az amerikai kongresszusban is, ahol a törvényhozók a jövő héten hallgatják meg Mark Zuckerberget az ügyben.
Közben a cég eltávolította az oldalról azt a funkciót, amely lehetővé tette, hogy a felhasználók telefonszám- és e-mail-cím-keresőbe történő beírásával találjanak meg másokat. Szakértők szerint ugyanis nagy valószínűséggel úgy követték el a visszaéléseket, hogy kiszemezgették az adatokat a nyilvánosan hozzáférhető információkból.
– Nem láttuk tisztán, mekkora a felelősségünk, s ez nagy hiba volt. Azon vagyunk, hogy változtassunk ezen – mondta Mark Zuckerberg. Egyidejűleg megvédte cége hirdetési modelljét, s közölte, hogy továbbra is a Facebook vezetője akar maradni. Szerinte nincs jelentős hatása a #töröldafacebookot (#DeleteFacebook) mozgalom felhívásának, amely a világraszóló botrány kapcsán a fiókok megszüntetésére szólítja fel a felhasználókat. Pedig olyan, több millióan követett személyek és cégek törölték profiljukat, mint Elon Musk
és vállalatai, illetve a Playboy magazin.