Médiahírek szerint Donald Trump amerikai elnök hétfőn jelenti be, hogy újabb többletvámot vet ki kínai termékekre, ezúttal kétszázmilliárd dollár értékű importárura.
A The Wall Street Journal úgy értesült, hogy ezúttal nem 25 százalékkal nőhet a büntetőtarifa, mint azt korábban tervezték, hanem csak tízzel. Az értesülés egybecseng a Bloomberg pénteki jelentésével, amely szerint az elnök utasította kormánya illetékeseit, hogy ismét vegyék elő a kínai import kérdését. A döntés pikantériája, hogy már mindkét fél hozzáfogott a kereskedelmi feszültséget csökkentő tárgyalások előkészítéséhez. A megbeszélések felújításának fő szószólója Steven Mnuchin pénzügyminiszter.
A kétszázmilliárdos listán olyan áruk szerepelnek, mint például nyomtatott áramkörök és egyéb elektronikai cikkek, halászati termékek, bútorok, világítástechnikai cikkek, autógumik, vegyszerek, műanyagok, kerékpárok, gyerek-autóülések. Ezt a listát még júliusban hozták nyilvánosságra, és nem világos, hogy levettek-e róla valamit.
Megfigyelők szerint azért csökkentették a kivetendő vámtarifa szintjét 25-ről 10 százalékra, mert a korábbi elképzelések nyomán számos rosszalló kommentár érkezett az üzleti világból. Washington a mérsékléstől azt reméli: a cégek nem fognak azonnal árat emelni, hogy a fogyasztókra hárítsák a többletköltségeket. De az újabb vámemelés még így is csak bonyolítani fogja a hónap második felében várható kereskedelmi tárgyalásokat Kínával. Trump egyébként kezdettől fogva azt követeli, hogy Peking nagyobb mennyiségű vásárlással csökkentse az Egyesült Államokkal szemben fennálló, 375 milliárd dolláros kereskedelmi többletét.
A vámháború első fordulójában Amerika ötvenmilliárd dollár értékű kínai importárut sújtott büntetővámmal, de a sorozatnak még közel sincs vége. A jelenleg szóban forgó tételen túlmenően még rajtra készen áll egy újabb kampány is. Ha Donald Trump beváltja az összes fenyegetését, akkor nagyobb összértékű kínai termékkör kerülhet a büntetés körébe, mint az az 505 milliárd dollár, amennyiért az Egyesült Államok tavaly vásárolt Kínától.
Veszélyben az autóimport
A Ford bejelentette, hogy korábbi terveivel ellentétben mégsem importálja a Kínában gyártott új, kis crossover modelljét, a Focus Active-ot. A cégvezetés a CNBC szerint az amerikai–kínai vámháború eszkalálódásával indokolta a döntést. Nem a Ford az egyetlen márka, amelyet drágulás és ennek nyomán kereslet-visszaesés fenyeget az amerikai piacon. Erre a sorsra juthat a Buick is, amelynek leginkább veszélyben lévő modellje, az Envision középméretű crossover, amely a General Motors sanghaji vegyes vállalatában készül. A GM szóvivője szerint a cég kérte a típus kivételét a vámszabályok alól, de még fogalma sincs, mit csinál, ha nem kapja meg az engedélyt. Tavaly a Buick több mint 40 ezer Envisiont hajózott Amerikába, és mivel az egyik legkelendőbb modellről van szó, bajba kerülhet, ha ki kell vonnia az Egyesült Államokból. A Volvo eredetileg azt tervezte, hogy a Kínában gyártott XC60-as crossovereit majd Amerikában értékesíti, de még a vámháború kitörése előtt jobbnak látta, ha az Újvilágnak szánt mennyiség gyártóbázisát Svédországba költözteti.