Amint a Toyota és a Mazda – az autóipar konszolidációjának legutóbbi jeleként – bejelentette, hogy egyenként 450 millió dollár értékben részesedést vásárolnak egymás cégében, a két japán autógyártó egyúttal azt is közölte, hogy 1,6 milliárd dollárért közösen építenek autógyárat az Egyesült Államokban. A Mazda új crossover modelljeit, a Toyota pedig Corollákat szerel majd itt össze. A gyártás 2021-ben kezdődik, bár a helyszínt még nem választották ki. A bejelentést Donald Trump amerikai elnök valószínűleg győzelemként könyveli el azután, hogy az év elején még alaposan lehordta és büntetővámmal fenyegette a Toyotát amiatt, hogy a cég akkoriban még Mexikóban képzelte el az új gyárat, ahol a Corollákat készítették volna. Ezt az amerikai piacra készülő modellt jelenleg egyébként a kanadai Ontario és az amerikai Mississippi államban gyártják. A Toyotának ezeken kívül van még üzeme Indianában, Kentuckyban és Texasban. A Mazdának viszont azóta nincs gyára az USA-ban, hogy a Ford 2015-re lassacskán kivásárolta korábbi részesedését a japán gyártóból.
Megfigyelők szerint az autógyár építési tervének bejelentésével ádáz verseny indulhat az amerikai államok között a helyszínért. A szokásos eljárás szerint ugyanis mind az állami, mind a helyi (települési) önkormányzat anyagi támogatására és adókedvezményeire lehet számítani. Az üzemből tervek szerint évente mintegy 30 000 gépkocsi gurulna le a szerelőszalagról. A Toyota azt is közölte, hogy 10 milliárd dollár beruházását tervezi az Egyesült Államokban a következő öt évben. A Toyota és a Mazda együttműködnek majd elektromos autók technológiai és biztonsági fejlesztéseiben is.
A bejelentések kapcsán Tojoda Akio, a Toyota elnöke kifejtette: az ágazat konszolidációjára azért van szükség, mert egyre erősödik a verseny az önjáró elektromos autókat fejlesztő technológiai cégekkel, mint például a Google, az Apple vagy az Amazon. – Teljesen más iparágak dobtak kesztyűt nekünk, ezért úgy érzem, az fokozott fontossággal bír nekünk, autógyártók számára, hogy új partnereket gyűjtsünk magunk köré, ám a konfrontáció legkisebb szándéka nélkül – idézte Tojodát a CNN. Egyébként nemcsak a technológiai szektor, a közvetlen konkurensek is szorongatják a Toyotát. Tavaly ugyanis már nem a japán autógyártó szalagjairól gördült le a legtöbb autó a világon, hanem a Volkswagenéről.