Már harmadik napja izzad az amerikai Delta Airlines a menetrendje helyreállításán, miután az atlantai adatközpontjában hétfőn bekövetkezett áramkimaradás miatt világszerte összeomlott a kommunikáció a reptéri terminálok és a helyfoglalási információkat tároló központ között. Az áramszünetet a hírek szerint az elektromos vezérlőberendezés meghibásodása okozta, aminek következtében túlfeszültség keletkezett. Ennek megszűnte után viszont a tartalék rendszer nem kapcsolódott rá a hálózatra. Kibertámadás eshetőségét mindazonáltal kizárták. Az Egyesült Államok második legnagyobb utasszállító légitársasága így még szerdán is kénytelen volt több mint 300 járatot törölni, noha azt ígérte, addigra helyreáll a rend. A Delta honlapján azt közölte, hogy a csütörtöki járatok is érintettek lehetnek a rendszerhiba miatt. Ugyanakkor információk szerint a törlések és késések oka túlnyomórészt a személyzet áthelyezése vagy hazaküldése túlterheltség miatt. Hétfőtől szerdáig egyébként több mint 1600 járatot töröltek. A társaság közlése szerint mintegy 2500 járat elindult ugyan szerdán, de csak 70 százalékuk szállt fel a menetrend szerinti indulási idő utáni 30 percen belül.
Az elmúlt napokban utasok tízezrei ragadtak a reptereken mind az USA-ban, mind szerte a világban, s mire átváltják jegyüket s fel is szállnak az új gépre, még egy kis időnek el kell telnie. Megkülönböztetett bánásmódban csak a törzsutasok reménykedhetnek, nagy részüknek ugyanis a Delta felajánlotta, hogy magángépein szállítja őket a célpontra. A malőrt nemcsak az utasok, hanem a Delta befektetői sem díjazták: a cég részvényárfolyama 1,3 százalékkal esett még szerda délután is. Szakértők szerint a többnapos kiesés több tíz millió dolláros többletköltséget okozhat a cégnek. A légitársaságnak vissza kell térítenie a jegy árát az utasoknak, ki kell fizetnie dolgozóinak a túlóradíjakat, s mindez a Delta folyó negyedévi profitját is csökkenti majd.
Az, hogy egy apró rendellenességből világméretű rendszerleállás lehet, rávilágít a légitársaságok technológiai infrastruktúrájának sérülékenységére. Nem arról van szó, hogy selejtes terméket szereltek volna be valahová, hanem inkább arról, hogy a légitársaságok sorozatos összeolvadásai után az informatikai rendszerek egyesítése nem mindig jár sikerrel, ráadásul a tartalék rendszerekbe irányuló elégtelen beruházások még inkább toldozott-foldozottá teszik a hálózatot. Nem tesz jót az automatizálási kényszer sem, amivel ugyan költséget lehet megtakarítani, ám ha minden magától működik a jegyvásárlástól a mobil becsekkolásig, egy apró hibának is többszöröző hatása lehet. Ed Bastian, a Delta vezérigazgatója ugyanakkor állítja, hogy cége dollárszázmilliókat fordított az infrastruktúra és a biztonsági tartalék rendszer modernizálására. Nem sokkal korábban a Southwest Airlines is hasonló fiaskóba futott bele: egy látszólag apró hiba miatt a társaság 2300 járatot volt kénytelen törölni.