Noha decemberben az ünnepek előtti forgalom számottevő bővülését tapasztalták a piaci szereplők, a Központi Statisztikai Hivatal a tavalyi kiskereskedelmi eladások 2015 végéhez mért 3,2 százalékos decemberi növekedéséről jelentette meg első becslését. Az egész évre becsült, 4,6 százalékos növekedési ütemhez képest ugyan visszafogottabb az ünnepek előtti időszakra vonatkozó adat, ennek ellenére a több mint negyven hónapja tartó folyamatos piacbővülést sikerült tovább gyarapítania a lakosságnak.
Decemberben az élelmiszerüzletek 2,5, míg az iparcikkek, tartós fogyasztási eszközök kereskedői 3,4, az üzemanyagtöltő állomások pedig 4,3 százalékkal növelték az eladási mennyiséget 2015 végéhez képest. – Az összesen 2,4 százalékos, a vártnál sokkal kisebb decemberi növekedési ütem egyik oka az lehet, hogy az elmúlt két évben decemberben is kiugró mértékben emelkedett a forgalom, ezért számottevően az előző év végén már nem bővültek tovább a vásárlások – közölte az Országos Kereskedelmi Szövetség. Kiemelték: 2014 és 2016 között összesen 16 százalékkal bővült a hazai kiskereskedelem: ennyivel több árucikket vásároltak a családok tavaly, a három évvel korábbi időszakhoz képest.
Marczinkó Zoltán István, a Nemzetgazdasági Minisztérium kiemelt vállalati kapcsolatokért felelős helyettes államtitkára a köztévén ennek kapcsán úgy fogalmazott: a bővülés jól jött a kereskedőknek, mert magasabb forgalom mellett magasabb jövedelmet tudtak realizálni, valamint mutatja a lakossági fogyasztásban rejlő erőt is. Ez a fajta erő egyebek mellett annak köszönhető, hogy minden eddiginél többen (4,4 millióan) dolgoznak Magyarországon, és folyamatosan nő a jövedelmük – fogalmazott.
Elemzők szerint emellett a most is bővülő reáljövedelmek, a háztartások gyarapodó pénzügyi vagyona már nem csupán az áruházak kasszájában érezteti a hatását: egyre több például a banki megtakarítás vagy a lakásvásárlás, mellyel sokan ugyancsak régen elhalasztott, jelentős összegű beruházásaikat kezdik pótolni. Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője szerint a lakosság fogyasztási szokásai változnak, amelynek során a hangsúly a termékekről a szolgáltatásokra helyeződik át.