Az új vasúti híd építése korántsem tűnik olyan szenzációnak, mintha autópályahidat létesítenének, pedig a látszat csal: a Déli összekötő szerepe valójában kiemelkedő a hazai kötött pályás áruforgalom biztosításában.
A híd ugyanis a legforgalmasabb dunai vasúti híd az országban, jelentős mind az áru-, mind a személyforgalma. A Dunántúl, sőt a nyugati országok vasúti szerelvényei is áthaladnak rajta Ukrajna és a Balkán felé, valamint vissza, emiatt kiemelkedően fontos ez az év 365 napjában őrzött létesítmény.
A vasúti híd Kelenföld állomást köti össze Ferencvárossal, utóbbi a főváros és környéke legnagyobb rendező pályaudvara. Az átkelő része a körvasútnak, amely a nagy fejpályaudvarokat fűzi össze, így a tervezett hazai S-Bahn-koncepciót is kiszolgálja a fejlesztés.
Önmagában a dunai átkelő bővítése is nagy jelentőségű, hiszen havária (üzemzavar, baleset vagy más, előre nem vár esemény) esetén az egyik pálya kiesése önmagában ötven százalékkal csökkenti a vonal áteresztőképességét.
Emellett a tervekben szerepel, hogy Kelenföld és Ferencváros közt egy harmadik vasúti vágányt is kialakítanak, ami jelentős kapacitásnövekedést eredményez majd.
Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent kiírás szerint a nyertes pályázó feladata a híd korszerűsítése, a kiviteli tervek készítése és a kivitelezési munkák elvégzése.
A Déli összekötő meglévő két, egyvágányos felszerkezetét el kell bontani, és három új, egyvágányos felszerkezetet kell építeni. A tervezett egyvágányos, többtámaszú rácsos acélhíd felszerkezete a meglévő közös pillérre támaszkodik, amelyeket az újak fogadására át kell alakítani, továbbá a budai oldalon új, cölöpfalas hídfő építésére is szükség lesz.
Az új pályaszakaszt el kell látni biztosítóberendezéssel és vonatbefolyásoló rendszerrel. Az átépítés ideje alatt a vasúti forgalmat két vágányon folyamatosan fenn kell tartani, ezért először az új, harmadik vágányt kell megépíteni.
A szerződés időtartama huszonnégy hónap, tehát a szerződés aláírásától a kivitelezési tervek elkészítéséig és engedélyezéséig, továbbá a kivitelezés befejezéséig legfeljebb két év áll majd a nyertes ajánlattevő rendelkezésére, ami nem meghosszabbítható.
A projektet száz százalékban uniós CEF-forrásból finanszírozza a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.