A Paks II projekt vészhelyzeti dízelgenerátorainak és irányítástechnikájának közös fejlesztési lehetősége nyílt meg a Rolls-Royce, valamint a Mol többségi tulajdonában álló OT Industries előtt, miután a két cég erről szóló szándéknyilatkozatot írt alá. A brit gyökerű vállalatcsoport mások mellett energetikai és nukleáris üzletággal is rendelkezik, az OT Industriesszel pedig a magyar cégekkel folytatott stratégiai együttműködés fokozására, illetve a paksi atomerőmű kapacitásának fenntartását szolgáló beruházás kapcsán kötötte a megállapodást.
Mint ismert, a magyar nukleáris áramtermelő jelenleg működő négy VVER–440-es reaktorának munkáját – azok elöregedése és a 2030-as években tervezett végleges leállítása miatt – idővel két másik, de nagyobb kapacitású, VVER–1200-as egység váltja le a Paks II projekt keretében. (A reaktortípusok elnevezésében a számok a megawattban mért névleges kapacitást jelzik, igaz, a négy egység ma már 500-500 MW teljesítménnyel rendelkezik a hatékonyságjavító beruházásoknak köszönhetően.)
A beruházást megalapozó magyar–orosz államközi szerződés aláírása előtt folytatott tárgyalásokon a felek abban állapodtak meg, hogy törekednek a 40 százalékos hazai beszállítói arány elérésére. Ettől függetlenül a kivitelezőket, alvállalkozókat közbeszerzésen választják ki, vagyis a projektben részt vállalni kívánó magyar cégeknek komoly versenyre kell felkészülniük.
Neil Parison, a Rolls-Royce nukleá-ris ágazatának stratégiai igazgatója elmondta, hogy a szándéknyilatkozat aláírása az OT Industries társasággal alátámasztja a Rolls-Royce határozott készségét a magyar partnerekkel való szoros együttműködésre a Paks II projekt közös megvalósításában, miközben biztosítható a lehető legnagyobb magyar részvételi hányad. A cégvezető hangsúlyozta azt is, hogy a Rolls-Royce számára a finnországi Hanhikivi-1 és a törökországi Akkuyu projektek mellett stratégiai fontossággal bír a Paks II projekt is, hiszen ezek mindegyikében együtt kívánnak működni a főberuházó Roszatommal.
A Rolls-Royce az épülő, illetve építendő, nyomott vizes VVER-reaktorokkal működő erőműveket olyan kritikus fontosságú rendszerekkel látná el, amelyek garantálják a létesítmények biztonságát és rendelkezésre állását. Ilyenek a rendkívül megbízható integrált vészhelyzeti dízelgenerátorok, valamint a reaktor fő-, illetve diverzifikált védelmére és egyéb védelmi funkciókra használt digitális, valamint vezetékes technológiák – fejtette ki a nukleáris üzletág igazgatója.
Szondi György, az OT Industries nukleáris ágazatának igazgatója ismertette: a cég elsősorban a közép- és kelet-európai olaj-, gáz- és vegyiparban tevékenykedik, ahol nagyszabású mérnöki, beszerzési és építési (úgynevezett EPC) projekteket valósít meg. Emellett a vállalat három évtizedes tapasztalattal rendelkezik az atomenergetika terén is.
– Nukleáris ágazatunk tevékenysége kiterjed a mérnöki tervezésre, az általános kivitelezésre, az építésre és szerelésre, a projektmenedzsmentre és a mérnöki szakértői szolgáltatásokra – hangsúlyozta. Kiemelte, hogy szeretnének részt venni a Paks II projektben, ezért olyan társaságokkal keresnek együttműködési lehetőségeket, amelyek kiterjedt nemzetközi tapasztalattal rendelkeznek.
Szinte pontosan egy évvel ezelőtt született stratégiai megállapodás a Rolls-Royce és az MVM OVIT Országos Villamos-távvezeték Zrt. között irányítástechnika közös fejlesztésének céljából. A magyar vállalat hét évtizede végzi nagyfeszültségű hálózatok létesítését, karbantartását és fejlesztését, illetve ellátja a paksi atomerőmű üzemeltetése során felmerülő villamos- és irányítástechnikai, valamint gépész-, szerelő és karbantartó feladatokat.
A Paks II projektben részt venni kívánó vállalatok mindegyike hangsúlyozza – profiljától függően – a nukleáris, illetve az energetikai, irányítástechnikai tapasztalatát, ez pedig nem véletlen, hiszen az évszázad legfontosabbnak tartott beruházását a fővállalkozó nem kezdő beszállítókra fogja bízni.