Autóipari mérföldkőhöz érkezett Európa: az utakon gördülő elektromos autók száma átlépte az egymilliót.
A vén kontinens ezzel ugyan nem előzte meg az első helyen álló Kínát, viszont az Egyesült Államokat maga mögé utasította. Az előkelő helyezéshez az kellett, hogy az idei első fél évben 42 százalékkal növekedjen az e-autók értékesítése a tavalyi hasonló időszakhoz képest. Az USA várhatóan 2018 második felében lépi át a lélektani határt a legutóbbi Tesla-modell tömeges piacra lépésének a hatására. A sokkal nagyobb piaccal bíró Kína már 2017-ben teljesítette az egymilliós feladatot – írja a The Guardian.
Az EV-Volumes iparági elemző cég statisztikái szerint mintegy 195 ezer elektromos személyautót és kishaszonjárművet adtak el 2018 január–júniusi időszakában az Európai Unióban, illetve Izlandon, Liechtensteinben, Norvégiában és Svájcban. A cég előrejelzése szerint amennyiben folytatódik, illetve felgyorsul a piac növekedése, 2018 végére már 1,35 millió elektromos jármű lehet forgalomban Európa útjain.
– Az, hogy már egymillió e-autó van forgalomban a kontinensen, fontos mérföldkő a forgalom elektronizálása és a károsanyag-kibocsátási célértékek teljesítésében, de ez természetesen még nem elég – mondta Viktor Irle elemző. A szám a teljes egészében elektromos meghajtású járművek mellett magában foglalja a hibrid gépkocsikat is, amelyek csak rövid távot tudnak megtenni akkumulátorral, aztán hagyományos, belső égésű motorra váltanak.
Bár bővül az elektromos autók piaca, a teljes újautó-értékesítésnek mindössze 2 százalékát adta ez a járműfajta Európában az idei első fél évben. Az év végére váratóan 2,35 százalékra nő ez az arány. A kontinensen Norvégia vezeti a listát, a vizsgált időszakban 36 500 e-autó talált gazdára a skandináv országban, azaz az újonnan forgalomba helyezett járművek 37 százalékát jelenti. Norvégia már egy ideje élen jár a kizárólag akkumulátor hajtotta autók fejlesztésében, hála a kormány nagyvonalú támogatásának.
Azonban Európa legnagyobb autópiaca, Németország gyors felzárkózásban van, az év végére előreláthatólag meg is előzi Norvégiát az eladott új e-autók darabszámát illetően. Dinamikusan bővültek az eladások Hollandiában és Dániában is, Nagy-Britannia viszont nem teljesített túl jól az igazán versenyképes hazai modellek hiányában.
Magyarországon az elektromos autók piaca 2013 és 2017 között körülbelül az ötszörösére nőtt – írja az Autopro.hu. Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja a szakportálnak elmondta: a hazánkban tavaly eladott mintegy 116 ezer új autó között mindössze 795 volt elektromos meghajtású. A Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének kimutatása szerint 2018 első felében 679 e-autót adtak el Magyarországon, 55,6 százalékkal többet, mint 2017 hasonló időszakában.