Az Európai Parlament képviselői múlt csütörtöki strasbourgi plenáris ülésükön támogatták azt a módosító javaslatot, amely a vonatok késése esetén növeli az utasoknak járó kártérítés összegét, illetve a fogyatékkal élő utasok számára hathatósabb segítséget ír elő, míg a kerékpárosok számára a vasút könnyebb használhatóságát biztosítja.
Az uniós parlament MTI által idézett tájékoztatása szerint az egy óránál hosszabb késések esetén a jövőben az utasoknak járó kártérítés összege a jegy árának negyedéről a felére emelkedne. Ha a vonat másfél órát késik, akkor a jegy 75 százaléka, kétórás késésen túl pedig a teljes jegyár járna kártérítésként a pórul járt fogyasztónak. Ha az utasnak több vagy akár eltérő vasúttársaságtól vett jegye van az út különböző szakaszaira, akkor sem változhat az információhoz, a segítséghez és a kártérítéshez való joga – szögezték le a képviselők, azt a változást azonban elutasították, amelynek eredményeként az utasok „rendkívüli körülmények” esetén nem kapnának kártérítést.
Az uniós állásfoglalás szerint a csökkent mozgásképességű emberek számára a nagyobb állomásokon ingyenesen és előzetes kérés nélkül kell rendelkezésre álljon a segítség, emellett leszögezték: a kerekesszékben vagy egyéb mozgássegítő eszközben a vasúti társaságok és állomásüzemeltető által okozott kár teljes körű megtérítése a társaságok és az üzemeltető felelőssége.
A kerékpárral utazók esetén kimondja a javaslat: az utasoknak jogukban áll felvinni biciklijüket a vonatra, beleértve a nagy sebességű, távolsági, határokat átlépő és helyi járatokat is. Az új és felújított vonatokban mindenképpen lennie kell jól láthatóan kijelölt helynek az összeszerelve szállított kerékpárok számára is.
Korábban több uniós tagállam, köztük Magyarország is kapott felmentést az alól, hogy a 2009-es utasjogokat egy ideig csak részben alkalmazhassa a hazai vasúttársaság. Ezeknek a felmentéseknek a javaslat szerint legkésőbb egy évvel a megváltoztatott szabályok életbelépése után meg kell szűnniük az EP elképzelése szerint. A javasolt változtatások minden uniós tagállamra, illetve mindenféle vasúti szolgáltatásra (privát és közösségi, nemzetközi és belföldi) érvényesek lesznek, illetve azokat az elővárosi vasutak esetében is alkalmaznák – közölte az uniós parlament.