Építési és felújítási munkák miatt mától forgalomterelésre kell számítani az M2-es gyorsforgalmi úton Dunakeszi és Fót térségében – tette közzé a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF). A munkálatok idejére, várhatóan idén szeptemberig, Budapest és Vác irányába is csak egy-egy forgalmi sáv lesz nyitva a közlekedők számára.
Eddig a Dunakeszitől északra fekvő, kétszer egy sávos szakaszon – amely mellett már épül az új pálya – 60 kilométerórás sebességkorlátozás lassította a forgalmat. Most a Pest megyei várostól délre eső rész is terheltebbé válik, miután ezen a 4,5 kilométeren a jobb pályára terelve, kétszer egy sávon, szintén óránként 60 kilométeres sebességgel haladhatnak majd az autósok.
Ezen a szakaszon az M2-es feletti hidak felújítása már zajlik. Az áprilistól szeptemberig tartó időszakban a bal pályán új leállósávot építenek, a Mogyoródi-patak feletti meglévő hidat felújítják és szélesítik, az elválasztósávot átépítik, illetve a kivitelező felújítja és megerősíti a burkolatot. A fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) megbízásából uniós és hazai forrás felhasználásával a NIF beruházásában valósul meg. A beruházás kivitelezését a Strabag Építő Kft. és Strabag AG konzorciuma végzi.
Ezzel párhuzamosan megkezdődtek a Dunakeszi, valamint Göd határában a régi és az új 2-es út közötti átkötés munkálatai is. A kapcsolat eredményeként a 2-es főútról a főváros és visszafelé tartó forgalom könnyebben juthat át a gyorsforgalmi útra, ezzel csökkentve a Dunakeszi városon keresztül haladó járművek terhelését. A forgalmi adatok szerint jelenleg naponta tízezer gépkocsi hajt át a városon, és reggelenként kilométeres dugó alakul ki Budapest felé. A beruházástól azt várják, hogy ezek a sorok lényegesen rövidülnek majd.
A beruházás keretében 2019 végéig 2,5 kilométer hosszú út épül meg. Az átkötés építéséhez kapcsolódóan vízépítési, közműkiváltási és egyéb építési munkákat is elvégzik. Ezenfelül a 2-es főúti csatlakozásnál új körforgalmú csomópontot alakítanak ki. A régi 2-es út, valamint a Budapest–Szob vasútvonal felett ötnyílású, közel 74 méter hosszú hidat építenek.
Mint emlékezetes, tavaly tavasszal indult az M2-es Budapest–Vác közötti fejlesztése, amely a NIF beruházásában hazai forrásból valósul meg. A kivitelezést a Penta–HE-DO Konzorcium végzi, nettó 3,25 milliárd forint értékben. A Budapest–Vác közötti 19,6 kilométeres út 13,4 kilométeres szakaszán jelenleg csak kétszer egy sávon lehet közlekedni.
A fejlesztésnek köszönhetően a teljes 20 kilométeres szakasz kétszer két sávos, burkolt leállósávokkal kialakított gyorsforgalmi úttá épül át. Az új fel- és lehajtó ágak kiépítésével megvalósuló, Fótnál létesülő csomópont közvetlen kapcsolatot teremt Budapest irányába. Sződligeten és Dunakeszi északi részénél új, eltérő szintű csomópontokat alakítanak ki, az utóbbinál a már meglévő komplex pihenő a csomóponttal kombinált pihenővé épül át.
A beruházás részeként megújul 14 híd, valamint hat új műtárgy épül, ebből egy a Budapest–Szob vasútvonal felett ível majd át. A zaj csökkentésének érdekében összesen 2,8 kilométer hosszúságban árnyékolófal épül. A meglévő vízbázist összesen hat kilométeres hosszúságban burkolt árok védi majd, továbbá összesen 4,5 hektáros területen cserjeerdőt telepítenek.
A tervek szerint a jövő év őszétől tehermentesülnek az átmenő forgalom alól a 2-es főút menti települések: Dunakeszi, Göd, Sződ, Sződliget, Fót, Csörög és Vác. Gyorsabbá és biztonságosabbá válik a közlekedés, és csökkenhet a balesetek száma is. A kivitelezést az STR+S-M2 Konzorcium végzi, nettó 32,9 milliárd forint értékben.