Legalább ötszáz tonnával kevesebb szén-dioxid került idén Magyarországon a légkörbe annak következtében, hogy sokan elektromos autót használnak belső égésű motorral felszerelt helyett. A Nemzeti Közművek-csoport tagjaként működő NKM Mobilitás Kft. úgy számol, hogy a tőlük 2018 eleje óta autótöltésre vásárolt 25 megawattóra (MWh) áram 25 tonna szén-dioxidnak felel meg. Ha ehhez hozzáadjuk az Elmű–ÉMÁSZ és az E-Mobi adatait, valamint számításba vesszük a Mol, az E.On és az MVM Partner működését is, az ötszáz tonnás becsléssel nem járhatunk messze a valóságtól.
A lapunkhoz érkezett válaszokból kiderül, hogy az NKM Mobilitás 2018 elején kezdte meg közcélú elektromos töltőállomásainak telepítését, ma 36 dupla gyorstöltőt üzemeltet. Ezek között villámtöltő is van, így egyszerre akár 72 villanyautó töltése lehetséges. Az NKM töltőhálózatában a folyamatban lévő projektekkel együtt hamarosan ötven állomás üzemel. A közműholdingnál a már említett 25 MWh-t mintegy háromezer töltéssel vették át az autósok.
Az Elmű–ÉMÁSZ jelenleg 147 informatikai rendszerbe kapcsolt, vagyis okos elektromosautó-töltőpontot üzemeltet. Ezek közül 41 saját és 14 önkormányzati tulajdonú közterületi, 65 pedig magánterületen (üzletközpontokban, szupermarketek, illetve termelőüzemek parkolóiban) elhelyezett, de az elektromos autósoknak hozzáférhető töltőpont. A cégnek ezek mellett további 27 okos e-kútja is van a saját telephelyein, kerítésen belül. Jelentős részük váltóáramú, háromfázisú, 22 kW teljesítményű töltőpont, de vannak egyenáramú 50 kW teljesítményű töltői is a vállalatnak, például a Liszt Ferenc repülőtér területén.
Az okos töltőpontok jellemzője, hogy egyazon informatikai rendszerben működnek, okostelefonos applikációval találhatók meg, indíthatók, illetve állíthatók le. Az app alkalmas a fizetési tranzakció lebonyolítására is, de ezt egyelőre nem vezette be az Elmű. Az okos töltőpontok mellett közel száz olyan állomást is telepítettek országszerte, amelyek nem kapcsolódnak az informatikai rendszerhez. Ezek a cég ügyfeleinek telephelyein, azok villamos hálózatára csatlakozva működnek.
Az okos töltőpontokon 2018 augusztusával bezárólag 344 MWh-t tankoltak a regisztrált felhasználók, akiknek a száma meghaladja a 2100-at. Ez a magyarországi zöld rendszámos autósok mintegy harmadát jelenti. A töltési tranzakciók száma a nyári hónapokban 5600 és 5900 között volt, ebből az következik, hogy egy-egy töltésnél az autósok nagyjából 8 kWh villamos energiát tankoltak. Ez háztartási áramárral számolva mintegy 300 forintnak felel meg, ami persze nem tartalmazza a töltőberendezések beruházási, üzemeltetési költségét, tehát ha a fizetést a töltési szolgáltatásnál bevezeti az Elmű, akkor ennél nyilvánvalóan lényegesen magasabb összeggel kell majd kalkulálni.
A fenntartási költség, valamint az infrastrukturális beruházások megtérülésének érdekében a Mol augusztus elejétől kezdve versenypiaci alapon működteti az e-töltő-hálózatát. A Mol 2012-ben elsőként helyezett üzembe gyors elektromos töltőt, és a közelmúltban is bővült azon budapesti töltőállomások száma, ahol villámtöltők találhatók. Az év végéig további tíz elektromos töltőt telepít a Mol Budapesten, vidéken pedig tizenötöt ad át. Az energetikai cégcsoport részt vesz a Next-E projektben is, amelynek köszönhetően a régióban egy 252 darab gyors és ultragyors elektromos töltőből álló hálózatot hoz létre 2020-ig. A projekt részeként idén 11 darab töltőt telepítenek az autópályák és az M0-s autóút mentén.
Az állami tulajdonú e-Mobi Elektromobilitás Nonprofit Kft. kútjainál szeptember 21-én lépték át az autósok a 100 MWh-t a cég közleménye szerint. Január óta összesen 15 ezer tranzakciót regisztrált a vállalat, amely a közelmúltban 14 új állomást adott át országszerte.
Honlapjuk szerint jelenleg 111 kút tartozik a hálózatukba.