Jelentősen átalakult a fővárosi taxis piac az utóbbi évek szabályváltozásai következtében. A korábbi túlkínálattal szemben immár hiány van: csúcsidőben sokszor nem kapni szabad kocsit.
Éppen ezzel indokolta tavaly ősszel a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), hogy a taxis szakmai szervezetekkel, érdekképviseletekkel, vállalkozásokkal egyeztetve átlagosan 14 százalékos tarifaemelésről szóló javaslatot nyújtott be a fővárosi önkormányzatnak.
Azzal érveltek, hogy a fővárosban legutóbb négy éve volt tarifaemelés, és csúcsidőben havonta mintegy 100-150 ezer megrendelést nem tudnak felvenni a budapesti személyszállítók. Növelni kell tehát a személyfuvarozók számát, és egy magasabb tarifa vonzóbbá teheti ezt a szakmát.
Vitatta lapunk kérdésére a tervezett tarifaemelés hasznosságát Oravecz Nándor, a Budapest Taxi Kft. ügyvezetője. Mint mondta, ha a főváros hatósági árként kívánja rögzíteni az alkalmazható tarifát, ahhoz szükség lenne a változtatást alátámasztó hatástanulmányra, ami viszont nem áll a döntéshozók rendelkezésére.
Oravecz Nándor szerint a hatósági ár lehetne maximált ár is, amitől lefelé el lehetne térni, ami megoldást adhatna az ellenérdekelt felek felvetéseire. A tarifaemelés előtt, mellett vizsgálni kellene a kiadások csökkentésének lehetőségeit is. Megfontolandónak tartják például az új elektromos, hibrid, illetve Euro 6-os normának megfelelő autók beszerzésének támogatását, a taxisok kiadási költségeinek csökkentését, illetve a többletbevételt biztosító reklámozási felületek engedélyezését is.
Emellett a taxis cégek határozott fellépést sürgetnek a pályaudvarok és a repülőtér környékét megszálló „hiénákkal” szemben. A jelenlegi szabályozást alkalmatlannak tartják az utasokat megkárosító sofőrök megbüntetésére. A helyzet megérett arra, hogy büntetőjogi eszközökkel is üldözzék a taxamétert manipuláló, illetőleg a hatósági ártól eltérő díjszabást használó személyeket.
Oravecz Nándor szerint gondok vannak a repülőtéri fuvarozással is. Vitatják, hogy helyes egyetlen szolgáltatót kivételezett helyzetbe hozni, mert a többi taxitársaság utasai ugyanolyan elbánást érdemelnek a repülőtéren.
A cégvezető vitatta az üzemeltető azon jogát, hogy pályázat útján maga válassza ki a speciális taxiállomásokat kizárólagosan használó, szerződött partnert. Ehelyett azt szeretnék, ha a személytaxi-szolgáltatás szigorúbb biztonsági előírásainak megfelelő valamennyi vállalkozás használhatná a bejáratokhoz közeli drosztokat.
Lapunk kérdésére, hogy miként befolyásolja majd a reptéri üzletet, ha megjelennek – várhatóan jövőre – a Mol Limó carsharing járművei Ferihegyen, a Budapest Taxi vezetője azt mondta, nem vár jelentős változást.
A carsharing – fejtegette – sok megkötéssel jár, az elektromos gépkocsik töltése még nehézkes, az autómegosztók által használt kis városi gépkocsik nem alkalmasak a sok csomaggal utazó, népesebb családok elszállítására.
Külön gondot jelenthet majd a járművek parkolása. Mindezek miatt a taxis vállalkozások nem tekintik komoly versenytársnak a Mol Limót – fejtegette Oravecz Nándor.