Manapság is sok gondja akad az adósoknak a bírósági végrehajtókkal – erre lehet következtetni az igazságügyi tárca legfrissebb kimutatásából. A statisztika szerint idén 1200 panaszbeadvány érkezett a végrehajtók szervezetéhez, tavaly pedig ennél is több, majdnem 1600. Az értékek kiugrónak nevezhetők, hiszen a korábbi öt év egyikében sem érte el az ezret, sőt 2010-ben és 2011-ben még az ötszázat is alig haladta meg a végrehajtók magatartását kifogásoló panaszok száma.
Az emelkedés nem véletlen – mutatott rá a szaktárca. A bírósági végrehajtást övező botrányok miatt az igazságügyi kormányzat 2015-ben alapjaiban átalakította a rendszert, változtak a jogi előírások, miközben megújult a szervezet. Az akkori módosítások a panaszkezelést is érintették. A minisztérium felidézte: tavaly szeptemberig egy kizárólag végrehajtókból álló tanács tekintette át a beadványokat. A grémium hetente, kéthetente vagy még ritkábban ülésezett, s az eljárás az igazságügyi tárca megállapítása szerint sokszor pusztán formális volt. Az ügyek nemritkán hónapokig tartottak, s néhány kirívó esettől eltekintve a tanács nem indított fegyelmi eljárást. Gondot okozott az is, hogy a panaszt tevő adósok nem mindig kaptak visszajelzést. – A helyzet 2015 őszén megváltozott – rögzítette az igazságügy.
Egyrészt a jogszabály szigorú keretek közé terelte a beadványok áttekintésének menetét, másfelől azóta független szakemberek alkotta jogi iroda tekinti át a panaszokat. Minden üggyel foglalkoznak, az adósokat pedig tájékoztatják a vizsgálatról. A fő szempont most már az, hogy rámutassanak a végrehajtók hibáira, az érintettek pedig maguk hozzák helyre tévedésüket, mulasztásukat. Eredménynek nevezhető, hogy idén öt esetből egyben a végrehajtó már önként megtette a szükséges lépéseket. A tárcánál azt is kiemelték: fegyelmi eljárás indul a végrehajtó ellen, ha fény derül rá, hogy szándékosan megszegte vagy elmulasztotta kötelességét, esetleg áthágta az etikai rendelkezéseket. Az utóbbi időben több fegyelmi eljárást is indítottak.
– A panaszok emelkedő száma azt jelzi, hogy az ügyfelek megbíznak az új rendszerben – mondta érdeklődésünkre a Magyar Bírósági Végrehajtói Kar vezetője. Schadl György arról beszélt: az adósok értékelik, hogy ügyükkel független szakemberek foglalkoznak. Emellett fontos az is, hogy a panasz elbírálása után nem marad el a tájékoztatás. – A legtöbb beadványban egyébként azt kifogásolták az érintettek, hogy az ügyükben eljáró végrehajtó nem tartotta magát a határidőkhöz. Súlyosabb jogszabálysértésről ritkán esett szó – jegyezte meg az elnök. Schadl György arra is felhívta a figyelmet, hogy miközben a jogorvoslat – az úgynevezett végrehajtási kifogás – díjköteles lett, addig a panasz előterjesztéséért továbbra sem kell fizetnie az ügyfeleknek. Az érdeklődés vélhetően emiatt is emelkedhetett.
Rendszeresen kell foglalkoznia végrehajtási ügyekkel az alapvető jogok biztosának is. Székely László ombudsmanhoz az idei esztendő első felében nyolcvan beadvány futott be. Ezzel a végrehajtás – a korábbi évekhez hasonlóan – ismét a legtöbb panaszra okot adó témakörök közé került.