Még mindig több millióra rúghat azoknak a SIM-kártyáknak a száma, amelyeknek a tulajdonosai nem egyeztették adataikat a szolgáltatójukkal. A Magyar Idők becslése szerint 4,5 milliónál is több előrefizetős (angolul prepaid), vagyis feltöltős SIM lehet forgalomban a három nagy távközlési vállalatnál, és legfeljebb az egymilliót érheti el azoknak a száma, amelyet biztonságban tudhat felhasználójuk.
Ismert, hogy a távközlési vállalatok 2017. január elseje óta már a feltöltős szolgáltatás vásárlásakor is megvizsgálják az ügyfél személyazonosságát. A korábbról datálódó, prepaid szolgáltatással rendelkező ügyfeleknek pedig június 30-ig igazolniuk kell személyazonosságukat a szolgáltatójuknál. Amelyik feltöltős SIM-szerződést nem igazolja a tulajdonos, az ahhoz tartozó szám július elsejével megszűnik. A vállalatokat törvény kötelezi a feladat végrehajtására annak érdekében, hogy átláthatóbbá váljon a feltöltőkártyás piac, és megelőzhető legyen, hogy például terroristák jussanak hozzá előrefizetős telefonálási lehetőséghez. A szolgáltatók 2017. június 30-ig legalább kétszer tájékoztató SMS-t küldenek az előfizetőknek a szükséges adatokról és teendőkről, valamint az egyeztetés elmulasztásának jogkövetkezményéről, a feltöltőkártyás előfizetések megszűnéséről.
Lapunk érdeklődésére a Telenor kifejtette, hogy a cégnél a feltöltőkártyás szegmens jelentős, milliós nagyságrendű, és országszerte már több százezer sikeres adategyeztetést hajtottak végre. A jogszabályváltozásban érintett ügyfeleknek a szolgáltató folyamatosan küldi a tájékoztató SMS-eket, hogy emlékeztessék őket a tennivalókra. Az üzenetküldés nem egyszerre, hanem több lépésben történik annak érdekében, hogy a lehető legkevesebb fennakadás legyen az üzletekben.
Mindhárom szolgáltató honlapján elérhető részletes tájékoztatás az ellenőrzésről. Az adategyeztetés – egyelőre csak két cégnél – online is elvégezhető, a szolgáltatók pedig díjazzák is azokat, akik ezzel a lehetőséggel élnek. A Telenor 500 megabite (MB) adatot és 20 perc hálózaton belüli beszélgetést ad, a Telekom pedig egy hétvégére korlátlan beszélgetést a saját belföldi mobil- és vezetékes hálózatán. A Vodafone egyelőre nem indította el az online ügyintézési felületét.
A Magyar Posta fiókjai közül 380-ban egyeztethetik adataikat a telenorosok június elsejétől, és 99-ben a Telekom dominósai május 22. óta. Utóbbi szolgáltató külön erre a célra telefonszámot is létrehozott, a +36-80/630-045 hívásával minden nap 7 és 22 óra között van lehetőség a feladat teljesítésre.
A Vodafone-nál lassan, de megfelelően zajlanak a szükséges folyamatok, az üzletekben egyelőre nincs sorban állás. A tíznél több prepaid SIM-kártyával rendelkező ügyfelek március, április és május folyamán már kaptak SMS-t. Nekik is legkésőbb június 30-ig kell nyilatkozniuk arról, hogy melyik tíz kártyát akarják megtartani.
A szolgáltató lapunknak küldött válaszában felhívta a figyelmet arra, hogy amennyiben valaki nem a saját nevére szóló prepaid SIM-kártyát használ, akkor azt az eredeti tulajdonostól történő elidegenítést követően új szerződés megkötésével veheti a nevére.
Aki esetleg önhibáján kívül nem tudta egyeztetni az adatait a határidő lejártáig, azzal a szolgáltató együttműködik annak érdekében, hogy ne szűnjön meg a szerződése.