A számlák 77 százalékát fizetik pontosan a magyarországi ügyfelek, ami 2 százalékponttal több, mint tavaly – derült ki az EOS-csoport 2017-es fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából. Idén a magyarországi vállalatok átlagosan 38 napos fizetési határidővel számláztak, csakúgy, mint egy évvel korábban. A magánügyfelek számára kiállított számlák átlagos fizetési határideje 29 nap, ami 12 nappal marad el az üzleti ügyfelek számára kiállított számlák 41 napos időkeretétől.
Javult a fizetési fegyelem Magyarországon: míg 2016-ban a számlák 21 százalékát fizették késedelmesen, idén 19 százalék volt ez az arány, ami 2 százalékponttal jobb, mint a kelet-európai 21 százalékos mértékkel. Ezek az értékek a számla esedékességén felüli késéseket jelentik, így egy vállalatnak, amely 60 vagy akár 90 napra számláz, már akár komoly likviditási gondokat is jelenthetnek. Emellett a behajthatatlan követelések aránya javulást mutat: a Magyarországon kiállított számlák 4 százalékát nem fizetik ki egyáltalán, ami egy százalékpont javulást jelent 2016-hoz képest. Ez egyben megfelel a régiós átlagnak.
Thummerer Péter, a vállalat ügyvezető igazgatója elmondta, a digitalizáció és a digitális csatornákon keresztül való kommunikálás és ügyintézés a követeléskezelőket is érinti. Ugyan a befizetések 60 százalékát még mindig sárga csekken intézik az EOS ügyfelei, a kapcsolattartásnak már az újabb megoldásaira kellett áttérni. Ebben azonban szerinte kívánatos lenne, ha a szabályozó is alkalmazkodna. Thummerer elmondta, az információs hatóság továbbra is a levélben való kommunikációt tekinti alapvetésnek.
Ehhez képest, szavai szerint, a 20-as éveikben járók valószínűleg soha nem írtak levelet, sőt most már az idősebbeknek is kutatniuk kell az emlékeikben, hogy mikor helyeztek be írott levelet egy borítékba és adták fel a postán. Ezért lenne jó, ha a hatóság is támogatná az e-mail, de még inkább a mobiltelefonos csatornákon való kommunikálást, különösen azért, mert a lakossági nem vagy későn fizetők közel fele a feledékenységet jelöli meg okként, ami egy félredobott levél esetében érthető is.
A nemfizetésnek és a késedelmes teljesítésnek további okai hasonlók a magánszemélyek és a vállalatok esetében. A vállalati szektor megkérdezett szereplői a késedelmes fizetések és nemfizetések okaként leginkább saját ügyfeleik nemfizetését, illetve a likviditás hiányát, továbbá a szándékos nemfizetést említették. A feledékenység mellett a magánszemélyek az eladósodottságra hivatkoznak leggyakrabban, emellett azonban addig 39 százalékuk szándékosan késik vagy nem fizet.