– A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) fontos küldetésének tartja, hogy a Szent Márton napjához kötődő hagyományokat újjáélessze és minél szélesebb körben megismertesse, ezáltal minél többen tudjanak a libalakoma és az újbor kóstolásának hagyományáról.
Ehhez kapcsolódik legújabb kampányunk, a Szent Márton-napi libalakoma, amelynek célja a magyar liba becsületének helyreállítása – közölte Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója a kampány beharangozóján. Mint mondta, az ügynökség országos felhívásához több száz étterem csatlakozott. A vendéglátóhelyek a liba köré építik fel menüajánlataikat, emellett fókuszba helyezik a helyi, az évszakra jellemző alapanyagokat és az újborokat. Szavai szerint azt kérte a hazai vendéglátósoktól, hogy Szent Márton napján is mutassák meg a visszahívó magyar vendégszeretetet a betérőknek, legalább egy apró gesztussal.
A Szent Márton-napi libalakoma részeként a szervezet ernyőt biztosít azon programoknak és ajánlatoknak, amelyek ehhez a naphoz kapcsolódnak. Az MTÜ felhívására jelentkező vendéglátó egységeket és kínálatukat a Hellómagyarország.hu weboldalon tették közzé, ezért az érdeklődőknek érdemes az interneten tájékozódniuk, hogy az ország mely pontján találkoznak ünnepi hangulattal nem csupán a hét végén, hanem a jövő héten is.
A Magyar Időknek Hamvas Zoltán, a Magyar Bocuse d’Or Akadémia elnöke elmondta: küldetésüknek tartják, hogy a Szent Márton-napi tradicionális ételek és a számtalan változatban elkészíthető, libaalapú fogások szerepét mind a lakosság, mind a hazánkba látogató külföldiek körében népszerűsítsék.
– Sajátítsuk ki a magyar hagyományokat, fedezzük fel az országot! Márton-napkor ne a gyorséttermekben vásároljunk, hanem kiváló hazai alapanyagokból készülő hagyományos ételek kerüljenek a családok asztalára, illetve a vendéglőkbe.
Határozott szándékunk az ügynökséggel közös, Őszi menük elnevezésű kampánnyal, hogy tradicionális gasztronómiai értékeink, kiváló boraink által tovább növeljük a magyar turizmus vonzerejét, és arra ösztönözzük a lakosságot, hogy ne elsősorban külföldön keressék a sokszínű élményeket, hanem hazánkban – mondta Hamvas Zoltán, aki Széll Tamás és Szulló Szabina séfekkel együtt nagy szerepet vállalt az október közepe óta zajló őszi kampányban – az általuk készített „gondolatébresztő” recepteket az MTÜ honlapján is megtalálják az érdeklődők, ezeket otthon is el lehet készíteni.
A séfek az elmúlt hetekben olyan ételeket készítettek el és ajánlottak a részt vevő éttermeknek is, amelyekben például pisztrángot, csicsókát, mangalicát, céklát, szarvast és szarvasgombát használtak fel, ezúttal pedig a liba a főszereplő. A kampányhoz csatlakozott éttermekben nincsenek meghatározott receptek, csupán az a kívánalom, hogy a libalakoma jegyében mindenki hozzájuthasson a szárnyasspecialitásokhoz.
A szakember ismertette: a liba nagyon jól felhasználható alapanyag, valamennyi része számtalan receptúra alapján ízletes fogásként készíthető el.
Hamvas Zoltán kiemelte, hogy a karácsonyt megelőző adventi böjti időszak előtt az a fő üzenetük a lakosságnak, hogy aki csak teheti, egyen libát, kóstoljon újbort, élvezze az életet és élje át a magyar tradíciókat egy színvonalas vendéglátóhelyen.
Vázolta: elképzeléseik szerint télen, illetve tavasszal folytatódnak a szezonhoz köthető ösztönzőkampányok, amelyekben további hagyományaink, például a disznóvágás, a farsangi lakomák is terítékre kerülnek – a cél az, hogy egész évben izgalmas lehetőségeket kínáljanak a magyarországi turizmus szerves részét képező tradicionális vendéglátásban.
– Egy ország gasztronómiáján keresztül is le lehet mérni, hogy az adott nemzet mikor jut a kultúra, a hagyományápolás csúcsára, hol tart a nemzeti értékek védelmében. Újra büszkének kell lennünk a hagyományainkra, ezeket meg kell mutatnunk a világnak, hiszen a Magyarországra érkező vendégek az itteni alapanyagokból készült tipikus ételekre, borra kíváncsiak – fogalmazott a Bocuse d’Or Akadémia elnöke.
Felhívta a figyelmet arra, hogy az őszi kampányban a magyar bort, az újborkóstolást is népszerűsítik. Szent Márton napjához köthető ugyanis az újbor megszületése is. Az újbor kóstolgatásának szertartása a tradíciók szerint a bort és a pincék sötétjét övező misztikummal kapcsolódott össze, a must ilyenkor változott borrá, így ekkor mutatkozott meg az egész évi fáradozás gyümölcse. Dugonics szerint a bornak Szent Márton a bírája, tehát a hagyományok szerint ezen a napon a bort mindenképpen meg kell kóstolni.
Az őszi menük hetéhez csatlakozott hazai szállodák és éttermek vendégeinek ráadásul borkóstolásra szóló jegyeket is ajándékoznak november 15-ig, amelyek az országos programba bekapcsolódott pincészetek bármelyikében beválthatók egy pohár borra.
A Hellómagyarország.hu weboldal szerint a Szent Márton-napi libalakomához csatlakoztak a budapesti és környéki, illetve a Dunakanyarban lévő éttermek, a balatoni, illetve a Sopron és Fertő tó környéki vendéglátóegységek, továbbá a Szeged–Hódmezővásárhely, a Tokaj és Zemplén, a Mátra és Bükk környéki, valamint a Pannonhalma–Győr–Szigetköz térségi, pécsi és villányi éttermek.
Bemutatkoznak a borok
Az újbor fogalma nem egyértelműen definiált, tág értelemben a kierjedt bor a következő szüretig újbornak számít.
A borászok általában az olyan borokat nevezik újbornak, amelyekben még nem dominálnak az érlelési illatok és ízek, a „tökéletes” újbor az erjesztés után „nulla érleléssel” egyből a palackba kerül. Azonban idővel a palackban is kialakulnak érlelési jegyek, ezért általában a következő év húsvétjáig nevezhetjük az előző évben szüretelt szőlőből készült bort újbornak.
Hagyományosan az újbort a borászok Szent Márton napján mutatják be a nagyközönségnek, de egyes bortermelők már jóval korábban kijönnek primőr boraikkal. Az újbor kóstolása azért érdekes, mert ebben a stádiumban áll a bor a legközelebb a szőlőhöz, az elsődleges szőlőillatok és -ízek ilyenkor még dominánsak, ami friss, üde és gyümölcsös jelleget biztosít a bornak. Az újborok mindig közel álltak a borászok, a bort készítő emberek szívéhez.
Legendás szerénység
A püspökké szentelt Szent Márton jóságáról és szerénységéről már életében legendák keringtek, amelyek szerint amikor hívei meg akarták választani püspöknek, ő ezt szerénységből elutasította, és hogy ne találják meg, a ludak óljába bújt, ám azok gágogásukkal elárulták. A Szent Márton-naphoz kapcsolódik az éves gazdasági munkák zárása és a téli pihenés kezdete is: a népi hagyományok szerint Szent Márton-nap volt az utolsó alkalom a karácsonyt megelőző böjt előtt, amikor még utoljára lehetett egy – leginkább libafogásokból álló – lakomát tartani.