Még mindig sok a tévhit az élelmiszerekben lévő tipikus adalékanyagok, az E-számokkal jelölt összetevők körül, noha a magyar fogyasztók mostanra tájékozottabbak: tízből hat felnőtt vásárláskor elolvassa a címkén, hogy a termék milyen anyagokból áll. A többség azt is tudja, mit jelent az E betű – derül ki a Coca-Cola Magyarország megbízásából készített reprezentatív országos kutatásból. Eszerint tízből hatan azt is tudják, hogy az E az Európai Unióban engedélyezett biztonságos adalékanyagokat jelöli, miközben a megkérdezettek ötöde véli úgy, hogy az E betű egyszerűen a vegyi anyagokat jelzi az élelmiszerekben.
Lényegesen kevesebben vannak viszont, akik nagy biztonsággal be tudják azonosítani, hogy az élelmiszerek címkéjén olvasható vegyületnév valójában egy vitamint vagy természetes édesítőt takar.
A legismertebbnek a C-vitamin számít: a megkérdezettek csaknem fele tudta párosítani az aszkorbinsavat (E-300) annak hétköznapi elnevezésével. Tízből négyen vannak tisztában azzal, hogy a xilit ugyanaz, mint a nyírfacukor (E-967), és hasonló arányban tudják, hogy a nátrium-hidrogén-karbonát (E-500) a szódabikarbóna kémiai neve. A válaszadók túlnyomó többsége nem tudja azonban, hogy a szteviol-glikozid (E-960) a sztívia (magyarul jázminpakóca) nevű természetes édesítő, a tokoferol (E-306) az E-vitamin, a riboflavin (E-101) a B2-vitamin hivatalos neve, míg az E-330 a citromsavat, az E-260 pedig az ecetsavat jelöli.
Az sem közismert, hogy az élelmiszer-adalékok esetében létezik egy olyan napi beviteli limit, amelynek betartásával ezek az alkotóelemek hosszú távon is egészségügyi kockázat nélkül fogyaszthatók. Ezt az angol kifejezés után (acceptable daily intake) az ADI betűszóval jelölik – a kutatás szerint a vásárlók kétharmada nem ismeri ezt a kifejezést.
– Kutatásaink azt mutatják, hogy a magyarok számára egyre fontosabb, hogy tudják, miből állnak a megvásárolni kívánt termékek, valamint azok hogyan illeszthetők be a mindennapi táplálkozásukba.
Látjuk azonban a tudásbeli hiányosságokat is, éppen ezért indítottuk el a közelmúltban az Okoscímke.hu weboldalt, ahol a fogyasztók valóban hiteles és hasznos információkhoz juthatnak az adalékanyagok, az édesítőszerek és a tápanyagbevitel témakörében – közölte Szűcs Judit, a Coca-Cola Magyarország kommunikációs vezetője.