Marhahúsfogyasztást ösztönző kampányt indított a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK). A több programpontot magában foglaló kezdeményezés célja, hogy belátható időn belül a jelenleg európai uniós szinten is nagyon alacsonynak számító egy főre jutó mennyiség hazánkban is megközelítse a közösség átlagát. Győrffy Balázs, a NAK elnöke a tegnapi sajtótájékoztatón elmondta: egy átlag magyar tányérjára évente két, két és fél kilogramm borjú-, illetve marhahús kerül.
A kiegyensúlyozott táplálkozás szempontjából indokolt mennyiség és az európai uniós átlag ugyanakkor ennél jóval magasabb, hat-nyolc kilogramm közé tehető. A kampány részeként a húsmarhatartással, a szarvasmarhák hazai feldolgozásával, valamint a marhahúsok vásárlásával, tárolásával, elkészítésével és fogyasztásával összefüggő hasznos információkkal ismertetik meg a fogyasztókat.
Az elnök emlékeztetett arra, hogy a hazai szarvasmarha-állomány évről évre dinamikusan nő. Tavaly összesen 864 ezer marhát neveltek a hazai gazdaságokban, ami 2010 óta kétszázezres bővülésnek felel meg. Győrffy Balázs szerint a növekedés egyértelműen a húsmarhatartás felfutásának tudható be, a húshasznú állomány 2004 óta a négyszeresére nőtt.
A hazai kiváló minőségű vágómarha ugyanakkor egyelőre főként a külpiacokra kerül, a hazai vágóhídi adatok szerint a feldolgozás elsősorban a tejhasznú állatokra összpontosul. Az Agrárgazdasági Kutató Intézet (AKI) adatai szerint a tavaly levágott 106 ezer szarvasmarha 64 százaléka tehén volt, ami Győrffy Balázs szerint is azt jelzi, hogy idehaza jellemzően a tejtermelésüket befejező teheneket vágják le, és nem a kimondottan az étkezési célra tenyésztett húsmarhák kerülnek a vágóhídra.
– Fontos, hogy jó minőségű feldolgozott áru kerüljön a vásárlók elé. A marhahúsfogyasztás itthoni felfutásához ugyanis arra van szükség, hogy az üzleteket és a vendéglátóhelyeket is kiváló minőségű marhahússal lássák el a beszállítók – fogalmazott az elnök.
Süle Katalin, a kamara elnökségi szóvivője, charolais-tenyésztő közölte: előkészítés alatt van egy tanúsítvány, amelynek köszönhetően a vásárlók amellett, hogy megbizonyosodhatnak a hús eredetéről, a felhasználásra és a minőségre vonatkozóan is tájékoztatást kapnak. A szóvivő lapunknak elmondta: a tanúsítvány nem védjegyrendszerben működik majd, a vásárlók a boltokban és a húspultokban találkozhatnak majd a számos információt tartalmazó címkével.