A tapasztalatok szerint a kemény tél különösen próbára teszi a gépjárműveket, főként a hazánkban jellemzően idős személyautókat, amelyekkel ugyanúgy elindulnak a turisták esetleg külföldre is hosszabb, kihívásokkal teli utakra is, mint ha itthon közlekednének, holott egyértelmű, hogy az extra hideg időjárás, illetve a nagy hó nem várt problémák elé állíthatja a vezetőket akkor is, ha egyébként megfelelően rutinos tudással rendelkeznek.
Beszédes adat, hogy a világ első számú, úgynevezett asszisztencia szolgáltatója, az Europ Assistance Magyarország decemberben és januárban csaknem hatezer magyar autósnak nyújtott segítséget, akik elakadtak utazás közben. – A hideg téli időjárás megpróbáltatások elé állítja a gépjárműveket is, kiváltképp így van ez a régebbi gyártásúak esetében. A hazai gépjárműpark átlagéletkora pedig ma már meghaladja a 14 évet – jelezte lapunknak Kalmár László, az Europ Assistance-csoport Magyarországért is felelős régiós vezetője.
Az idősebb autókat tehát jobban sújtja a hideg téli idő: gyakori, hogy nem indul a jármű, illetve hogy a nem megfelelően karbantartott gépjárművek rejtett hibái éppen a téli síeléskor derülnek ki, megbénítva a közlekedőt. A szakértő tanácsa szerint csökkenteni lehet a kockázatokat, ha például indulás előtt autószerelővel nézetjük át a járművet, de minimum ellenőrizzük a folyadékszinteket, a gumiabroncsok profilmélységét, nyomását, állapotát.
Nem szabad elfelejteni, hogy a kötelező tartozékok megléte és használhatósága külföldön még nagyobb jelentőséggel bírhat. Legyen meg az elakadásjelző háromszög, szükséges mennyiségben a fényvisszaverő mellények, és legyen érvényes, teljes körű az egészségügyi doboz is – hangsúlyozta Kalmár László. Arra is kitért, hogy hosszabb utazáshoz érdemes több ételt-italt csomagolni, illetve meleg holmit/plédet elhelyezni a járműben.
Műszaki meghibásodás vagy az extrém időjárási körülmények (havazás, ónos eső) miatt ugyanis előfordulhat, hogy a járműben kell várakoznunk a segítség megérkezéséig, ilyenkor jól jön, ha előzetesen körültekintően készültünk az utazásra. – Legyen nálunk hólánc, egyes országokban kötelező tartozékként elő is írják a használatát. Alapvető, hogy csak téligumival felszerelt járművel induljunk útnak, egyes országokban ezt is előírják – fűzte hozzá a szakértő.
Kell-e a téligumi vagy hólánc?
Magyarországon nem kötelező, bár ajánlott a téligumi használata.
Ausztriában november 1-je és április 15-e között kötelező a – legalább 4 mm-es profilmélységű – téligumi vagy a meghajtott tengelyen a hólánc.
Szlovákiában a téli útviszonyok esetén kötelező mind a négy keréken a legalább 4 mm-es profilmélységű téligumi használata.
Franciaországban a téli hónapokban kötelező a téligumi.
Olaszországban a sípályákra vezető utakon kötelezővé tehetik a téligumi használatát. A magyarországi síelők kedvelt olaszországi célpontjában, az Aosta-völgyben október 15-e és április 15-e között kötelező a téligumi.
Szlovéniában november 15-e és március15-e között kötelező a téligumi használata, 5 cm-t meghaladó hó esetében pedig a hólánc is az.