A balatonlellei BL Yacht Club & Apartments alkalmazottjai éppen olyan körültekintéssel készülnek a téli vitorlásszezonra, mint a tavaszira vagy a nyárira.
– A múlt év decemberének elején rendezett Mikulás Regattán 21 hajóegység szállt vízre a Fa Nándor által tervezett és épített, rendkívül hangulatos kikötőben, és több mint háromszázan drukkoltak a mikulássapkás versenyzőknek, a december 30-31-i szilveszterin 450-en figyelték a 22 hajóegység küzdelmét, a február 10-én rendezett Farsangi Regattára 350-en látogattak el és nézték végig miként dacol a huszonnégy hajó 3-4 fős legénysége a tó hideg és kissé viharos vízével – sorolta az elmúlt két és fél hónap eseményeit a minden évszakban népszerű yacht klub menedzsmentje.
– De még koránt sincs vége a téli szezonunknak – folytatta Tóth Balázs.
– A múlt év novemberének végén megnyitott műjégpályánk február 24-i zárórendezvényén hatalmas attrakciókkal szeretnénk meglepni a vendégeinket. Nagyon sokat dolgozunk azért, hogy a Balatonról ne csak a lángos, nyár, strand szavak jussanak az emberek eszébe, hanem egész éves turisztikai desztinációként emlegessék a BL Yacht Clubot is. Itt ugyanis a vitorlásversenyek mellett Dumaszínházi előadások, borkostolók, vásárok, bálok teszik hangulatossá és emlékezetessé a téli időszakban hozzánk látogatók napjait.
Balatonkenese, Alsóörs és Fenyves mellett Lellén is a Bartos Dénes gépészmérnök nevéhez fűződő jégtelenítő, vízforgatós, szivattyús rendszer alkalmazásával tartják fagypont alatt a vitorláskikötő vízét. Ennek tulajdonítható, hogy például Kenesén a téli időszakban kétszáz, a 160 hajóhelyes lellei vitorlásparkolóban 100 hajó kap védelmet a fagyos víz okozta veszélyektől.
– Csábító lehetőség télen vízben tárolni a hajókat. Kenesén már tizenkét éve alkalmazzák a vízforgatásos eljárást, és már Alsóörsön, Lellén és Fenyvesen is bevált az egyszerű fizikai törvényszerűségen alapuló találmány.
„Tél elején, amikor kezd hűlni a tó vize, és a vízfelszín már 0 fokos, a tó fenekén 4 Celsius-fokos víznek kell lennie, mert az a legnehezebb. Ha ezt a „meleg vizet” egy vízforgatós, szivattyús készülékkel a felszínre hozzuk, és folyamatosan pótoljuk, nem fagy be a kikötő…” – idézett találmányának szabadalmi leírásából Bartos Dénes. Aki váltig állítja: a vízforgató rendszer beruházási költsége elviselhető, évi üzemeltetése pedig hajónként a tízezer forintot sem éri el.
A Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) lapunknak nyilatkozó elnöke is szorgalmazza, hogy minél több balatoni kikötőben legyenek meg a technikai feltételek a hajók egész évi vízben tartására.
– Azt látjuk, hogy egyre zsúfoltabbak a tó menti vitorláskikötők, a hajóbakok miatt kevés a száraz terület, és nem jut hely a kikötői infrastruktúra, sportturisztikai célú fejlesztéséhez, korszerűsítéséhez – érvelt a Bartos-találmány elterjesztésének szükségessége mellett Kollár Lajos.
– Ha mozgalmasabbá válik télen is a vitorlásport-élet, többen látogatnak majd el a Balatonhoz, amely tovább növelheti az egyébként is jelentősen emelkedő vendégforgalmat, és a kereskedelmi szálláshelyek téli kihasználtságát is javítaná – fűzte hozzá a sportvezető.
Kérdésünkre, hogy mi lesz 2018-ban a vitorlássport legjelentősebb eseménye azt válaszolta: természetesen a kontinens legnagyobb tókerülő versenye, az idén 50 éves Kékszalag.
A nyári szezon megnyitó eseménye idén is a Balatonfüreden május 12-én sorra kerülő Vitorlabontó és Évadnyitó Vitorlásverseny lesz. Ám ha bele nézünk a MVSZ honlapján közzétett versenynaptárba, azt látjuk, május közepe előtt is számos víziélményt ígérő szabadidősport-rendezvényről gondoskodnak a balatoni vitorlásegyesületek.
Még a nyárinál is több veszély leselkedik a Balatonon vitorlázókra, mert miközben a hideg és nyirkos idő következtében csúszóssá válik a sporteszköz fedélzete, nehéz eljutni a vízbeesést megakadályozó kapaszkodókig – figyelmeztet a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság vezetője. Horváth László ezredes a test, kiváltképpen a végtagok lehűlésének következményei között a hajóban ülők biztonságérzetének csökkenését is veszélyforrásként említette, és arra int: a nyárinál vastagabb és vízálló – kétségtelenül a hajón történő mozgást részben akadályozó – vitorlásuniformis, vízálló tokban tartott és feltöltött mobiltelefon nélkül nem tanácsos elhagyni a kikötőt. És azért sem, mert október végétől április elejéig nem segítik a vízen tartózkodók tájékozódását a tavat körül ölelő viharjelzőlámpák.