– A szakmai szereplők és az egyszerű adófizetők a hónap közepéig mondhatták el véleményüket az adózás rendjét meghatározó új jogszabály nemrégiben közzétett tervezetéről. Érkeztek jelzések a tárcához?
– Több javaslatot, észrevételt is kapott a minisztérium, ami nem csoda, az új törvény ugyanis az adóügyi eljárások szinte valamennyi lényeges pontját meghatározza majd. A kódex ősszel a parlament elé kerül, a szabályrendszer kidolgozásakor valamennyi felmerülő szempontot megvizsgáljuk. A készülő jogszabályról annyit azonban már most elmondhatok, hogy a paragrafusok több, európai léptékkel is egyedülálló megoldást tartalmaznak majd. Ezek egyike például az újonnan alakuló cégek adóhivatali mentorálása.
– Ez mit jelent? A NAV ad majd tanácsot a vállalkozóknak, hogyan is kell vállalkozni?
– A tapasztalatok szerint gyakorta gondot jelent, hogy a kezdő gazdasági szereplők nem tudják, pontosan mit vár el tőlük a jogrend, emiatt pedig akár zátonyra is futhat az egyébként haszonnal kecsegtető ötlet. A jelenség a magyar gazdaság versenyképességét is befolyásolhatja. Az adóhivatal ugyanakkor ismeri azokat a tényezőket, amelyek problémát, nehézséget okozhatnak a kezdő vállalkozásoknak. Ezt szem előtt tartva a NAV a jövőben szóban vagy írásban tájékoztatást nyújt majd minden érdeklődőnek a kezdeti adókötelezettségekről és a szükséges információkról. Ezek után – az új törvény szerint – fél éven keresztül személyre szabott segítséget is kaphatnak a vállalkozók az adóhivataltól. Úgy hiszem, a lehetőséget érdemes lesz mindenkinek igénybe vennie.
– Sokat hallani arról, hogy a NAV mindinkább ügyfélbarát módon szeretne működni. A célkitűzés akár furcsának is tűnhet: hogyan tudja a hatóság egyszerre segíteni az arra rászorulókat és megtorolni a különféle jogsértéseket?
– A két feladat nem összeegyeztethetetlen, sőt voltaképpen kiegészíti egymást. Az adóhivatalnak ugyanis az a legegyszerűbb, ha az adófizetők maguktól betartják a szabályokat és leróják az előírt összegeket. Ekkor nincs szükség bonyolult ellenőrzésre, nincs szükség büntetésre, s jogviták sem alakulnak ki a NAV és az ügyfelek között. Az erőinket ebben a helyzetben főként a csalókra, a szabályokat szándékosan megszegőkre összpontosíthatjuk. Természetesen a jogszerűen működő szereplőknek is hasznos, ha egyszerűen és könnyen letudhatják adóügyeiket, emellett az államkassza – és így a társadalom – is akkor jár a legjobban, ha a hivatal minél több erőt fordíthat a segítségnyújtásra, s kevesebb energiát visz el a szankcionálás.
– Miképpen befolyásolja a hétköznapi ügymenetet, hogy az utóbbi időben több közterhet is csökkentett a törvényhozás?
– A vállalkozások terheinél maradva kiemelendő, hogy az Európai Unióban jelenleg Magyarország szedi a legalacsonyabb társasági adót. A hazai kilencszázalékos mértéknél nincs kisebb a közösség egyetlen más tagállamában sem. A kisebb hazai gazdasági résztvevők helyzetét pedig az könnyíti meg, hogy az érintettek többféle vállalkozási adótípus közül is választhatnak. Ezek egyike a kisadózó vállalkozások tételes adója, rövidítve a kata. A lehetőség bevált, olyannyira, hogy 2013 vége óta megháromszorozódott a létszám. Eközben a kisvállalati adó, vagyis a kiva is egyre népszerűbb, hiszen az elmúlt hónapokban megduplázódott az ezt a módszert alkalmazók száma. Úgy fest, a kisebb adót inkább befizetik a vállalkozások, a tömeges szabálykövető magatartás pedig a NAV helyzetét is megkönnyíti. Az adóbevételek kiszámíthatóan érkeznek, az ellenőrzési kapacitást pedig célzottan irányíthatjuk a problémás gazdasági szereplőkre és területekre.